Welke diensten verkoop je het makkelijkst tijdens de coronacrisis?

We weten het ondertussen allemaal; de coronacrisis is een uitdagende fase voor ondernemers. Bij sommigen ligt de omzet helemaal stil. Anderen draaien piekuren. En voor sommigen is er omzet technisch nog niets aan de hand, maar is de verwachting dat er op de lange termijn wel uitdagingen gaan ontstaan.

Dit alles is overzichtelijk en voor de meesten behapbaar zolang het maar niet te lang gaat duren. En daar wringt natuurlijk de schoen. We weten niet hoelang het gaat duren. Niemand weet dit. We moeten geduld hebben. Wachten op het volgende bericht van de overheid waarin ze aankondigen wat de vervolgmaatregelen zijn.

Wat betekent dit voor jou als VA – VP – VM? Sta jij met jouw bedrijf ook stil? Draai jij ook piekuren? Of heb je er op dit moment nog geen last van en vraag je je of dat zo blijft? Voor iedereen die op zoek is naar opdrachtgevers en graag (meer) omzet wil genereren is de hamvraag:

 

Welke diensten verkoop je het makkelijkst tijdens de coronacrisis?

Niemand heeft kunnen voorzien wat de uitbraak van de corona in Europa zou betekenen. Geen enkele ondernemer kan anticiperen op iets wat nog niet bestond. Dus roeien we met de riemen die we hebben.

De grootste impact is natuurlijk het niet langer in groepen mensen bij elkaar mogen zijn om besmettingen te voorkomen. Daardoor zijn sommige bedrijven nu gewoonweg gesloten. Voor hen is dit alles het meest heftig. Hoe kan je omzet maken als je niet eens open kunt zijn?

Voor de meeste bedrijven geldt dat iedereen thuis werkt. Dat heeft een enorme impact op het faciliteren dat iedereen met de online tools kan werken. Want welke tools gebruik je dan? Hoe werk je virtueel? Hoe communiceer je met elkaar op afstand?

 

Laat dat nou net iets zijn wat wij als VA – VP – VM al volop doen en waar we alles over weten!

 

Want daar ligt voor menig ondernemer de uitdaging: het inrichten van de tools. Iedereen instrueren hoe het werkt. Zorgen dat je met elkaar online afstemt. Vergaderen via Skype, Zoom of soortgelijk.

Daarnaast hebben veel ondernemers het online ondernemen nog niet omarmt. Hoe zorg je dat je je diensten op afstand kunt bieden? Welke stappen in het geheel kunnen online? Denk aan al die scholen die nu ineens massaal online les gaan geven. Of de huisarts die zijn afspraken online aanbiedt. De makelaar die video’s opneemt om zo de bezichtiging van een huis te tonen.

Ondernemers en bedrijven worden creatief! Ze moeten wel. Anders ligt het werk stil.

 

Precies op deze onderwerpen kan jij aanhaken. Zorg dat je diensten aanbiedt die daarbij ondersteunen. Denk aan:

  • Het eenmalig inrichten van een online tool.
  • Een team leren hoe je een projectmanagementtool inzet om zo samen te werken aan taken en activiteiten.
  • Meedenken over stappen binnen een dienst die online gefaciliteerd kunnen worden.
  • Onderzoeken welke tool het meest geschikt is voor een bedrijf.
  • Het bouwen van een online leeromgeving.
  • Het aanpassen van de website waardoor diensten en producten online gekocht kunnen worden.
  • Het marketing en salesproces onder de loep nemen en aanscherpen zodat dit alles goed staat en ingezet kan worden als de lockdown over is.

In feite is het vooral slim om nu projecten aan te bieden: waar worstelen ondernemers mee en hoe kan jij ze daar snel bij helpen? Ondernemers met visie en die weten dat ze straks ‘gewoon’ weer verder kunnen investeren wel in het goed opzetten van zaken. Bedrijven die kunnen blijven draaien mits ze een aantal zaken online inregelen, staan vooraan in de rij om te zorgen dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.

Richt je dus op diensten die je eenmalig kunt aanbieden. Met een kop en een staart. Waardoor de ondernemer weet wat het hem kost en wat het aan het eind oplevert. Zorg dat een project kort en krachtig is. Niet te lang durend, want het moet snel resultaat opleveren. Dan is een ondernemer zeker bereid om te investeren.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *