Welk aanbod past het beste bij een ZZP- of MKB-bedrijf?

In mijn vorige blog heb ik de volgende vraag beantwoord: ZZP of MKB: welke ondernemer is voor jou als VP interessant? We zien namelijk dat er steeds meer MKB-bedrijven op ons pad komen. Maar de dynamiek bij een bedrijf met personeel is natuurlijk heel anders dan bij een eenpitter. Waar kies je dan voor?

In dit blog heb ik ook verteld dat er geen zwart-witantwoord is. Er zijn nog meer aspecten die je mee moet nemen voordat je helder kunt stellen welke ondernemer het beste bij jou past. Daar gaan we vandaag op door.

 

Welk aanbod past het beste bij een ZZP- of MKB-bedrijf? 

Om te onderzoeken wat het voor jou interessant is, is het slim om 3 zaken uit elkaar te trekken:

  1. Welke diensten lever je?
  2. Op welke basis wil jij je diensten leveren?
  3. Welke rol wil jij graag hebben?

Laten we daar eens dieper op ingaan.

 

1. Welke diensten lever je?

Zoals je wellicht al weet, cluster ik alle taken, werkzaamheden en aandachtsgebieden binnen een bedrijf onder 7 onderdelen (SOM7®). Als je naar deze 7 onderdelen kijkt dan weet je vast al op welk gebied jij je aanbod gebaseerd hebt. Welke expertise jij hebt en wat jij dus qua diensten aanbiedt in de markt.

Afhankelijk van dat aanbod, zal het soort werk anders zijn. Waar je bij dagelijks management meer secretariële ondersteuning biedt, zal je bij online marketing specialistische kennis inzetten. Hierdoor kan je pieken hebben qua taken en werkzaamheden. Zeker wanneer je online lanceringen begeleidt.

Sommige werkzaamheden hebben te maken met eenmalig inrichten of opzetten van zaken. Denk bijvoorbeeld aan een CRM inrichten. Maar als het eenmaal staat, is het werk gedaan. Kan je daarna nog andere zaken oppakken? Zijn die ook eenmalig? Of kan je blijvende ondersteuning bieden?

 

2. Op welke basis wil jij je diensten leveren?

Als je het liefst op continubasis ondersteunt, dan is het handig om werkzaamheden aan te bieden die dat ook vragen. Dat kunnen dagelijks terugkerende taken zijn. Maar ook wekelijks of maandelijks terugkerend. Hangt wederom helemaal van je aanbod af. Dagelijks management zegt al dat het dagelijks terugkerend is. Maar financiën kunnen zich prima focussen op 2x per maand bijvoorbeeld. Of 1x per week.

Vind je projectmatig werken veel leuker? Ontwikkel dan je eigen producten. Dat zijn vastomlijnde diensten met een kop en een staart. Een duidelijk voorbeeld is het bouwen van een website. Dat is op een gegeven moment klaar.

Geldt ook voor het inrichten en opzetten van online tools, zoals die CRM die ik hierboven al noemde. Of het organiseren van een event. Een scan doen waar de ondernemer staat met zijn bedrijf en dan een advies geven wat de next step is. Een boeklancering begeleiden. Achterstallige werkzaamheden uitvoeren zodat de ondernemer met een schone lei verder kan. Noem maar op, je kunt voor heel veel werkzaamheden een product ontwikkelen.

Natuurlijk kan je ook een combinatie van diensten aanbieden: zowel producten als ondersteuning op continubasis. Of eerst een product verkopen en vervolgens je dienst om op continubasis voort te zetten (te onderhouden) wat je in eerste instantie ontwikkeld had.

 

3. Welke rol wil jij graag hebben?

Ik praat graag over de rol die je in het bedrijf hebt i.p.v. een functie. Welke rol(len) wil jij oppakken?

  • Ben jij de uitvoerder?
  • Ben jij de manager?
  • Ben jij de (project)coördinator?
  • Stuur je teamleden aan?
  • Of ben je de adviseur voor de ondernemer?
  • Creëer of ontwerp je graag zelfstandig?
  • Ben jij de bouwer, de implementeerder?
  • Ben jij de sparringpartner?
  • Ben jij de expert in je vak die adviseert en implementeert?

De rollen die jij ambieert passen vaak bij het werk dat jij uitvoert, je aanbod in de markt. Als dat niet zo is, dan zou ik daar nog eens heel goed naar kijken.

Misschien vind jij het heerlijk om ergens in te duiken en dan te zorgen dat je de zaken eenmalig goed opzet. Maar daarna is de uitdaging voor jou weg. Betekent dat je het werk moet kunnen overdragen aan iemand die het op continubasis uitvoert en onderhoudt.

Kan ook zijn dat je ook graag die continuïteit biedt. Dan kan je dus gewoon door met de uitvoering. Dan moet daar ook plaats, geld en ruimte voor zijn.

Welk aanbod past het beste bij een ZZP- of MKB-bedrijf?

Bekijk jouw aanbod op basis van de bovengenoemde 3 punten. Analyseer vervolgens wat het beste bij jou past.

  • Kan je nog iets aanscherpen?
  • Klopt jouw aanbod bij de rollen die jij ambieert?
  • Wil je zaken graag afronden en overdragen aan iemand anders?
  • Zie je kansen door producten en diensten te combineren?

Bedenk dan wat beter bij jou past: een ondernemer die alleen werkt? Die geen teamleden heeft? Of een ondernemer met personeel of een extern team. Waardoor je zaken kunt overdragen. Of waardoor je kunt gaan managen.

Heb je een expertise die veel microbedrijven niet in huis hebben? Waarvoor ook geen fulltime werk is? Dan liggen hier ook kansen bij MKB-bedrijven waarbij je toch op continubasis kunt ondersteunen.

Onderzoek wat écht bij jou past. Daarmee heb jij je eigen unieke aanbod in de markt. 

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *