Wat zijn de fiscale voordelen als je een opleiding volgt?

Een leven lang leren. Investeren in je eigen ontwikkeling. Allemaal punten die belangrijk zijn als het om je eigen baan of bedrijf gaat. Vanuit de overheid wordt gestimuleerd dat je blijft leren, omdat de ontwikkelingen snel gaan en banen veranderen. Zij promoten dit continu en zijn ook met nieuwe regelingen hieromtrent bezig.

Maar wat betekent dat nou concreet? Regelmatig krijg ik de vraag of je opleidingskosten fiscaal kunt aftrekken. En doe je dat dan privé of zakelijk?

Wat zijn de fiscale voordelen als je een opleiding volgt?

In deze blog licht ik de mogelijkheden op dit moment toe (eind 2020). Er zijn echter wijzigingen op stapel, dus onderzoek altijd de regels op het moment dat je werkelijk een opleiding volgt zodat je goed geïnformeerd bent.

 

Privé je studiekosten fiscaal aftrekken

Als je nog geen bedrijf hebt, kun je een opleiding die je volgt voor je huidige of toekomstige beroep altijd privé meenemen als aftrekpost bij je aangifte inkomstenbelasting. Daarbij mag je alleen de noodzakelijke kosten als lesgeld, examengeld, leermiddelen aftrekken.

Als korte rekensom kun je het volgende hanteren: tel alle kosten bij elkaar op. Krijg je een vergoeding van je werkgever, dan trek je die van de kosten af. Daarnaast heb je een drempelbedrag van € 250 die je zelf moet betalen. Trek dat bedrag ook van de kosten af. Het bedrag wat overblijft is je aftrekpost. Je mag overigens maximaal € 15.000 per jaar aftrekken (bij ouder dan 30 jaar).

Lees de exacte regels op dit moment op de website van de belastingdienst.

Belangrijk om te weten: dit gaat veranderen! Vanaf 2022 kun je geen studiekosten privé meer aftrekken, omdat er een subsidieregeling wordt ingesteld waarin je maximaal € 1000 per jaar aan persoonlijk ontwikkelbudget krijgt en er ook een maximaal budget per jaar in totaal te besteden is.

Deze regeling heet het stap-budget en is nog niet helemaal uitgewerkt en ingeregeld, dus hoe het exact gaat lopen zullen we ontdekken. Maar concreet betekent het wel dat je geen studiekosten meer bij je aftrek inkomstenbelasting meer mag aftrekken.

Wat zijn de opties om zakelijk je kosten te verrekenen?

 

Opleidingskosten voor je toekomstig bedrijf

Als je nog geen eigen bedrijf hebt, zul je de opleidingskosten eerst privé moeten betalen, oftewel moeten voorschieten. Dat neemt niet weg dat wanneer je een opleiding volgt om VA te worden en je eigen bedrijf opzet, het natuurlijk overduidelijk is dat het kosten zijn voor je toekomstig bedrijf.

Bespreek daarom met je boekhouder dat je de kosten in je bedrijfsadministratie wilt opvoeren als zakelijke kosten. Hierdoor kun je in ieder geval de betaalde btw terugvorderen van de belastingdienst.

Veel startende VA’s hebben niet direct omzet en dan kun je de betaalde btw terugvorderen. Heb je wel omzet, dan bereken je ook btw naar je klant en verreken je ontvangen btw met betaalde btw. Wat overblijft krijg je OF terug OF draag je af aan de belastingdienst. Die berekening maken van ontvangen en betaalde btw doe je meestal 1x per kwartaal. Dus ben jij startend en verwacht je niet direct omzet in het eerste kwartaal, krijg je een mooi (betaald btw) bedrag terug.

Kijk en bereken echter EERST wat het meest interessant voor jou is: de btw terugvorderen in je bedrijf of privé de studiekosten fiscaal aftrekken? Dan weet je wat voor jou het meest interessant scenario is.

 

Opleidingskosten bij een bestaand bedrijf

Als je al een bedrijf hebt en je volgt een opleiding om je vakkennis bij te houden of nieuwe kennis te verkrijgen, dan zijn dit zakelijke kosten. Deze kosten mag je trekken van de winst uit je bedrijf. Ook hiervoor geldt dat dit kosten zijn voor lesgeld, lesmateriaal maar ook reis- en verblijfkosten. De btw is ook volledig aftrekbaar.

Als het goed is, ben je volledig op de hoogte van de fiscale voordelen die je als ZZP ondernemer hebt. Jaarlijks heb je een 3-tal aftrekposten die je van je winst mag aftrekken vóórdat je inkomstenbelasting wordt berekend.

  1. Startersaftrek voor de startende ZZP’er (maximaal 3 jaar)
  2. Zelfstandigenaftrek
  3. MKB Winstvrijstelling

 

Nu wij aan het einde van een boekjaar komen, is het interessant om een berekening te maken van:

  • De hoogte van je jaaromzet
  • De hoogte van je jaarkosten
  • Wat er vervolgens aan winst overblijft
  • Hier laat je de 3 bovengenoemde aftrekposten op los
  • En dan weet je hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen

Je betaalt meestal op maandbasis een voorschot aan de belastingdienst voor inkomstenbelasting over het vooraf ingeschatte winstbedrag. Als je meer winst maakt dan vooraf ingeschat, zul je meer moeten afdragen aan de belastingdienst (en bij minder winst krijg je een deel van de belastingdienst terug).

In plaats van meer inkomstenbelasting afdragen aan de belastingdienst, kun je ook kiezen om je zakelijke kosten te verhogen. Dus om te investeren in je bedrijf. Dat bedrag kun je prima gebruiken om een opleiding te volgen. Zeker als je de wens hebt om nieuwe kennis te verkrijgen en je nog twijfelt wanneer je deze kosten wilt maken, is dit is het goede moment om daar een slim besluit over te nemen.

Vind je het lastig om deze berekening zelf te maken? Schakel dan snel je boekhouder in om je daarbij te helpen.

Veel succes!

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *