Wat zijn de doelgroep targeting opties van LinkedIn?

Steeds meer ondernemers, MKB- en groot bedrijven zijn zich bewust dat het zakelijk netwerkplatform LinkedIn niet mag ontbreken in hun online marketingstrategie! Naast de organische mogelijkheden (zoals content delen vanuit je persoonlijk en zakelijk profiel), kun je ook denken aan adverteren. Dat zet je in als je een groter bereik wilt realiseren en daarmee hooggekwalificeerde leads wilt aantrekken; zeg maar: exáct de juiste doelgroep! Dat is wat LinkedIn adverteren écht bijzonder maakt.

 

Wat zijn de doelgroep targeting opties van LinkedIn?

Voordelen LinkedIn adverteren

LinkedIn heeft meerdere voordelen. Eén daarvan is dat de mindset van de doelgroep een hele andere is dan andere socials zoals Facebook en Twitter. De LinkedIn leden zitten vanuit zakelijk oogpunt op LinkedIn met enerzijds als doel zichzelf verder te ontwikkelen en anderzijds zich te profileren door zelf kennis te delen.

Daarnaast heeft de LinkedIn Campagne Manager unieke targeting opties, die je niet terugvindt bij bijvoorbeeld Google ads en Facebook ads. Dat maakt het juist zo ontzettend interessant!

 

Doelgroep opties LinkedIn adverteren

Er zijn twee soorten doelgroepen waar je binnen LinkedIn adverteren mee kan werken. Dat zijn de koude en de warme doelgroep.

Bij een koude doelgroep moet je denken aan mensen die voldoen aan de ideale klant van je opdrachtgever of de beslisser die zij willen bereiken, maar waarvan de kans groot is dat ze het bedrijf nog niet kennen. Een dergelijke doelgroep moet stap voor stap opgewarmd worden, zodat het vertrouwen in hun oplossing groeit. Want pas bij vertrouwen zullen ze kopen. Deze doelgroep doorloopt dus een langere advertentiestrategie dan een warme doelgroep, die al weet wie ze zijn en welk aanbod ze hebben.

De warme doelgroep zijn mensen die het bedrijf van je opdrachtgever al kennen. Ze hebben bijvoorbeeld al een keer hun website bezocht of ze staan op hun nieuwsbrieflijst. Ze hebben dus al eens interesse in het aanbod gehad en doorlopen daardoor een kortere advertentiestrategie, doordat de naamsbekendheid van je opdrachtgever al op niveau is en zij dus klaar zijn voor een volgende stap.

 

Targeting opties LinkedIn Campagne Manager (koude doelgroep)

De targeting opties van LinkedIn zijn echt uniek. Dat zorgt er ook voor dat LinkedInadvertenties over het algemeen wat duurder zijn dan op andere platforms. LinkedIn weet gewoon wat zijn targeting opties waard zijn. De investering die je doet is ook weer sneller terugverdiend, doordat je exact de juiste doelgroep kunt targeten!

Je kunt kiezen uit 20 targeting opties. De oranje gearceerde opties in de afbeelding hieronder zijn de opties die het meeste gebruikt worden. Maar dat neemt niet weg dat de andere opties ook het onderzoeken waard zijn! Zo zijn ook LinkedIn Groepen interessant om je op te richten. Vaak in combinatie met senioriteitsniveau, zodat je de juiste beslisser kunt bereiken! Je kunt de opties dus combineren om zo in een aantal stappen de ideale klant vast te stellen.

Retargeting opties (warme doelgroep)

Je kunt LinkedIn-advertenties richten op een doelgroep die al kennis met jouw opdrachtgever heeft gemaakt. Dat kan doordat je met je advertenties mensen naar hun website hebt geleid, maar bijvoorbeeld ook doordat ze al op hun nieuwsbrief lijst stonden. Deze mensen kun je dus nogmaals benaderen met een advertentie. De kracht zit ‘m tenslotte in de herhaling.

Zo kun je bv. een aankondiging voor een (online) event via de nieuwsbrief versturen, maar dezelfde mensen ook via LinkedIn-advertenties benaderen. Je maakt dan gebruikt van ‘multi-channeling’ om dezelfde boodschap via meerdere kanalen bij de doelgroep te krijgen. Doordat zo’n boodschap dan vaker voorbijkomt, is de kans groter dat ze zich ergens voor aanmelden.

Een andere insteek is natuurlijk dat je bij retargeting een doelgroep bereikt, waar je in een eerdere fase al een advertentie op hebt gericht en die een bepaalde actie hebben uitgevoerd: zoals je video-ad bekijken of doorklikken vanuit de ad naar de website. Deze doelgroep is dus middels eerdere advertenties al (wat meer) opgewarmd.

LinkedIn breidt de retargeting opties steeds meer uit. Op dit moment zijn dit de opties waar je uit kunt kiezen:

1. Contactenlijst of bedrijvenlijst

De contactenlijst kan bv. de nieuwsbrieflijst zijn en dan upload je alle e-mailadressen die op die lijst staan. Hou rekening met het match%: omdat mensen vaak een ander e-mailadres gebruiken voor de nieuwsbrief dan voor het inloggen bij hun LinkedIn account ligt het match percentage slechts rond de 30 – 40%.

Upload je een lijst met bedrijfsnamen, zorg er dan ook voor dat je de url opneemt van hun LinkedIn-bedrijfspagina, zodat je zeker weet dat je het juiste bedrijf target. Via deze route bereik je alle medewerkers van deze bedrijven, die de LinkedIn bedrijfspagina hebben gekoppeld aan hun persoonlijk profiel.

2. Websitebezoekers

Voor deze optie moet je de LinkedIn Insight Tag geïnstalleerd hebben op de website. Vanaf dat moment kan LinkedIn al de websitebezoekers gaan verzamelen. Je kunt er ook voor kiezen om bezoekers van een specifieke pagina als doelgroep op te bouwen.

3. Deelnemers LinkedIn event

Je kunt tegenwoordig weer LinkedIn events aanmaken vanuit de LinkedIn bedrijfspagina. De mensen die hebben aangegeven deel te willen nemen, kun je gaan retargeten met een advertentie.

4. Bezoekers van je eigen LinkedIn-bedrijfspagina

Je kunt ook de bezoekers (ze hoeven dus nog niet eens een volger te zijn) van de LinkedIn-bedrijfspagina retargeten. Daarbij kun je kiezen hoe lang geleden ze deze pagina bezocht moeten hebben: van 365 dagen geleden tot 30 dagen in het verleden.

5. Videokijkers van een videoadvertentie

Hierbij heb je de keuze om je te richten op de mensen die 25%, 50%, 75% of 97% van je videoadvertentie hebben gekeken. Uiteraard hoe meer ze hebben gezien des te warmer deze doelgroep is. En ook hier kun je kiezen hoe lang geleden ze deze videoadvertentie hebben gezien: van 365 dagen geleden tot 30 dagen in het verleden.

6. Gebruikers van je LinkedIn leadformulier

Met zo’n LinkedIn leadformulier zorg je ervoor dat mensen niet door hoeven te klikken naar de website om zich ergens voor in te schrijven, maar dat zij dit gewoon binnen de LinkedIn omgeving kunnen afronden. LinkedIn vult dan de meeste velden (zoals naam en e-mailadres) al voor ze in; met name handig voor de mobiele LinkedIn-gebruikers!

 

AVG-proof

Nog even goed om aan te geven dat als je gegevens uploadt naar de LinkedIn Campagne Manager, dat je opdrachtgever die gegevens AVG-proof moet hebben verkregen. LinkedIn kan dat uiteraard niet controleren, maar heeft in zijn voorwaarden aangegeven dat het daarvan uit gaat. Ook de route die de doelgroep doorloopt als ze vanuit een LinkedIn advertentie doorklikken naar de website om iets aan te vragen moet AVG-proof zijn. Hou daar dus rekening mee!

 

Minimale doelgroepgrootte

Wat verder nog handig is om aan te geven, is dat de minimale doelgroep grootte 300 personen moet zijn. Ook als je gaat retargeten. Dus bij alle opties die hierboven staan, geldt dit aantal. Als je gebruikt maakt van de targetingopties van LinkedIn zelf, dan is dit aantal meestal geen probleem!

 

LinkedIn adverteren is een vak apart!

Dit blog heeft je vast veel inzichten gegeven in de geweldige targetingopties die binnen LinkedIn mogelijk zijn. Je ziet dat het een vak apart is. Een specialisatie die voor de Virtueel Marketing Professionals heel interessant is. Wil jij alles leren over LinkedIn adverteren en dit voor je opdrachtgevers uit handen nemen? Kijk dan bij onze specialisatie opleiding LinkedIn Adverteren die door Masja Slootweg ontwikkeld is en gegeven wordt.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *