Wat wordt jouw concrete aanbod waardoor je makkelijker klanten werft?

Klanten werven is het meest lastige aspect voor Virtueel Assistenten. Voor sommigen geldt dat het vinden van potentiële klanten al lastig is, zeker in deze tijd waarin er maar weinig live netwerkbijeenkomsten zijn. Anderen spreken wel regelmatig ondernemers, maar krijgen hun aanbod niet ‘verkocht’.

Deze VA’s bieden niet de juiste diensten aan voor dit soort ondernemers. Of zij spreken niet de juiste ondernemers die wél geïnteresseerd in hun aanbod zijn.

Belangrijke vragen zijn dus vooral:

Welke ondernemers zoek je precies?

EN

Wat wordt jouw concrete aanbod waardoor je makkelijker klanten werft?

Wat wordt jouw concrete aanbod waardoor je makkelijker klanten werft

Je begint je eigen bedrijf vaak vanuit de expertise die je al in huis hebt. Jouw jarenlange werkervaring in loondienst. Dat is slim want dat ken je al. Je weet exact waar je over praat en kunt heel makkelijk aan ondernemers uitleggen hoe je je werkt uitvoert en wat dat oplevert.

Betekent dat je op zoek gaat naar ondernemers die behoefte hebben aan deze diensten. Dat is mega belangrijk!

Je moet dus weten wie die ondernemer is. Wat doet hij? Hoe werkt hij? Hoe biedt hij zijn aanbod aan? Wie is zijn doelgroep? En wat vindt hij enorm lastig, arbeidsintensief of ingewikkeld, waardoor hij heel graag met een VA wil werken die dat uit handen kan nemen?

Als je eenmaal bezig bent met je eigen bedrijf kom je tevens op het pad van nieuwe zaken en vragen. In feite zien we 2 belangrijke onderdelen waar ondernemers support bij zoeken:

  1. Online Marketing & Sales: hoe krijg ik meer klanten?
  2. Operationele Processen: hoe kan ik alle uitvoerende en klantgerichte taken beter organiseren en vereenvoudigen?

Nu zijn dat nog steeds hele grote onderwerpen en daar valt enorm veel onder, maar het is slim om voor jezelf eerst te bepalen welke richting jou aanspreekt. Wat past bij jou? Wat vind je interessant? Wat zou jij daarin kunnen en willen betekenen?

De komende blogs ga ik nader in op de diverse mogelijkheden vanuit deze 2 onderdelen. Vandaag starten we met het hoofdthema Online Marketing & Sales

Wat wordt jouw concrete aanbod waardoor je makkelijker klanten werft

 

Ondernemers zoeken dus nieuwe klanten. Steeds weer.

Ga jezelf maar na: als jij een nieuwe jurk hebt gekocht, koop je morgen niet meteen weer een nieuwe jurk. Dus heeft een ondernemer steeds nieuwe klanten nodig die een jurk willen kopen. En hoeveel jurken moeten er per dag, week, maand verkocht worden om het bedrijf rendabel te maken?

Stel een ondernemer geeft workshops. Dan moet er een minimaal aantal deelnemers zijn om de workshop te vullen en deze door te laten gaan. Tevens volgt er een volgende workshop. En nog een volgende. Want hoeveel workshops moet je geven per maand, kwartaal, jaar om een goed lopend bedrijf te hebben?

Wat als een ondernemer advies geeft en veranderingen begeleidt binnen grote organisaties? Dan is het adviseren en begeleiden hiervan vaak een langdurig traject, maar ook het vinden van zo’n opdracht. Allereerst om bekend te worden bij een organisatie. Daarna om een offerte te mogen doen.

Pas als de opdracht gegund wordt, gaat hij werkelijk van start en kan hij gaan factureren. Om vervolgens weer van voren af aan te beginnen voor een volgende opdracht. Hoeveel opdrachten heeft deze ondernemer nodig en hoe snel moet hij weer starten met het langdurige proces van opdracht werven?

Je ziet, per ondernemer is het anders. Het hangt heel erg af van het aanbod zelf. Hoe goedkoper het aanbod, des te meer klanten hebben ze nodig.

Daarnaast is de doelgroep belangrijk: wie is die klant dan? En waar vind ik ze? Hoe zorg ik dat deze potentiële klanten van het bestaan van dit bedrijf weten?

 

Online Marketing bestaat uit een aantal stappen:

  • Zichtbaar zijn: de doelgroep moet weten over het bestaan van het bedrijf, zodat ze de winkel of website gaan bezoeken
  • Interessant en/of leuk zijn: het aanbod moet de doelgroep aanspreken (bijvoorbeeld: waarom koop jij wel een jurk bij winkel X en niet bij winkel Y?)
  • Vertrouwen geven: de doelgroep moet het gevoel hebben dat dit bedrijf zijn beloftes waarmaakt, dat hij daadwerkelijk de oplossing/de kwaliteit/de aanpak etc. in huis heeft.

 

Dan pas komt het Sales onderdeel waarin de potentiële klant het vervolg aangaat en mogelijk het aanbod afneemt.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Offerte
  • Webshop
  • Webinar
  • Lancering
  • Intakegesprek
  • Op locatie gesprek voeren
  • In de winkel kopen
  • Op de website iets aanvragen
  • Bezichtiging in de showroom
Wat wordt jouw concrete aanbod waardoor je makkelijker klanten werft

Als jij ondernemers graag wilt helpen bij de Online Marketing & Sales dan kun jij allereerst bepalen:

  • Wat voor soort bedrijven wil jij graag helpen? Welke diensten en/of producten bieden ze? Zitten ze in een bepaalde branche?
  • Voor welke doelgroep werken deze bedrijven? Hou jij van de zakelijke tak en vind je grote organisaties interessant? Of vind je de consumentenwereld leuker?
  • Welke social media kanalen vind je interessant om mee te werken? Zit de doelgroep waar het bedrijf zich op richt op deze kanalen? Hou je van LinkedIn of ben jij meer van Instagram?
  • Welk onderdeel van online marketing lijkt je leuk? Werken aan online zichtbaarheid? De communicatiekant om de doelgroep te informeren over het aanbod en vertrouwen te bieden? De technische kant inrichten?
  • Help je liever bij de Sales? Offertes en contracten opstellen? Helpen bij lanceringen? Webinars faciliteren? Zorgen dat er afspraken ingepland worden?
  • Of wil je in de brede zin ondersteunen van online zichtbaar worden tot aan het daadwerkelijk werven van klanten?

 

Maak je eerste keuzes op basis van bovenstaande punten. Wat wil je echt graag doen? Wat vind je interessant en leuk? En als je het nog niet weet, streep dan in ieder geval vast weg wat je zeker niet wilt doen. Kan maar helder zijn 😉

Als jij het zelf lastig vindt om klanten te vinden, dan kun je je vast voorstellen dat dat voor anderen ook lastig is. Dus hoe denk je dat ondernemers reageren als jij zegt:

Ik help jou bij het werven van nieuwe klanten?

Denk je dat ze dat interessant vinden? Dat je makkelijker een gesprek kunt aangaan? Dat ze graag willen weten hoe jij hen daarbij kunt helpen? Ik weet zeker van wel…

In de volgende blog gaan we dieper op deze onderwerpen in!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat kun jij bieden om ondernemers te helpen met online zichtbaar zijn? - Academie voor Virtueel Professionals - […] In de vorige blog heb ik je meegenomen in het belang van een concreet aanbod ontwikkelen, waardoor je makkelijker…

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *