Wat te doen als je maar geen klanten krijgt?

In mijn vorige blog vertelde ik dat je de zomerperiode prima kunt inzetten om klanten te werven. Dat je eerst je doel moet vaststellen en vervolgens zoveel mogelijk gaat zaaien over het feit dat jouw bedrijf bestaat. Wat jij doet, biedt, en voor wie.

Maar wat doe je als je wel veel ondernemers spreekt maar je merkt dat niemand JA tegen je aanbod zegt? Als er weinig interesse is. Dat ze het te duur vinden om een VP in te schakelen. Dat ze jouw aanbod van diensten niet interessant vinden.

Wat te doen als je maar geen klanten krijgt?

Ondernemers genoeg in NL en BE. Kijk voor NL maar eens op het overzicht van MKB in Beeld 2018. Dus dat er geen potentiële klanten zijn is gewoonweg niet waar. Ik ben in november 10 jaar zelfstandig en heb altijd, echt altijd opdrachten gehad en genoeg verdiend om van te kunnen leven, ontwikkelen, leren en verder te groeien met mijn bedrijf. De Academie bestaat dit jaar 5 jaar en die heb ik kunnen starten door de omzet die ik in de jaren ervoor verdiend heb. Overigens startte ik in 2008 toen net de crises begon 😉

Ben ik zoveel beter dan ieder ander? Nee hoor. Tuurlijk moet je goed werk leveren. Maar je moet ook kansen zien. Inleven in de ander om te ontdekken wat er speelt. Want geloof me, er is altijd werk. De kansen liggen op straat zeggen de echte ondernemers. En dat is ook zo.

Maar wat doe je nou als je merkt dat je steeds met de ‘verkeerde’ doelgroep in gesprek komt. Dat je wel gesprekken voert maar er rolt geen opdracht uit.

Dan ga je eerst je doelgroep onder de loep nemen. Beantwoord eens de volgende vragen als het over jouw doelgroep gaat:

  1. In welke fase zit het bedrijf van de ondernemer? Is het een starter? Een bedrijf dat genoeg klanten heeft en moet optimaliseren? Of is het echt een groeiend bedrijf dat gaat opschalen om de groei te kunnen behappen?

Met alle respect, een starter kan de inhuur van een VP meestal niet betalen. Kijk maar naar jezelf als startende ondernemer. Hoeveel budget heb jij om iemand in te huren?

Vraag een ondernemer dus in welke fase zijn bedrijf zit.

wat te doen als je maar geen klanten krijgt

  1. Draait de ondernemer voldoende omzet? Iemand kan al 3 jaar een bedrijf hebben maar verdient misschien maar net genoeg om van te kunnen leven. Het manco van deze ondernemer is dat hij zelf niet voldoende klanten kan vinden. Dat betekent dat hij feitelijk ook nog in de startersfase zit. Zijn uitdaging is vooral werken aan marketing en (meer) klanten werven.

Kan jij daar bij helpen? Absoluut. Maar ik denk eerlijk gezegd dat deze ondernemer eerst zijn aanbod, tarieven en doelgroep onder de loep moet nemen. Want marketing is niet heilig. Als deze ondernemer een geweldige dienst heeft waar velen enorm blij mee zijn, dan spreekt zich dat ook rond. Het plaatje is nog niet compleet. Er is iets aan de hand. Op dienst- of prijsniveau. Of omdat hij een te kleine doelgroep heeft en er te weinig interesse voor is.

Hoe weet je of een ondernemer voldoende omzet heeft? Heel simpel, door er naar te vragen. Of andersom gesteld: stel een minimum omzet hoogte bij de ondernemers waar jij voor wilt werken.

  1. Hoeveel kosten heeft een ondernemer in zijn bedrijf? Je kunt je voorstellen dat bv. een pedicure een goedlopende praktijk heeft. Maar deze ondernemer heeft ook veel en hoge kosten. Denk maar aan het huren van de locatie. Inkoop van materiaal. Dure stoel, apparatuur, etc. En wat vraagt zo’n pedicure voor een behandeling? Hoeveel behandelingen kan zij in een uur doen? Dus hoeveel kan ze ongeveer op een dag verdienen? Hoeveel denk je dat deze ondernemer onder aan de streep overhoudt?

Leef je in in de ondernemers waar je naar toe stapt. Als je zelf alles goed op een rij hebt, weet je hoeveel kosten jij in jouw bedrijf maakt en hoeveel je uiteindelijk van je uurtarief overhoudt. Vergelijk dat nou eens met ondernemers die hoge kosten hebben. Wat is je conclusie? Juist.

Wanneer is deze doelgroep wel interessant? Als ze een grotere praktijk hebben. Als er meerdere specialisten zijn die diensten leveren. Als er zoveel vraag naar hun diensten is dat er een wachtrij ontstaat. Of als ze hele specialistische en/of dure diensten leveren waar veel vraag naar is.

Hoe weet je of zo’n ondernemer budget heeft? Vraag hoeveel budget er is om iemand in te huren. Je wilt een bedrag horen. En gebaseerd op dat bedrag weet je of je wel/niet voor hen kunt werken.

Neem de ondernemers die jij aanspreekt en zoek eens onder de loep

  • Is dat de juiste doelgroep voor jou?
  • Zijn dat ondernemers die jou kunnen betalen?
  • Zo niet, wees dan wijs en bepaal een nieuwe doelgroep.

Als het wel een juiste doelgroep is, maar je aanbod sluit niet aan. Als ze niet geïnteresseerd zijn in wat je vertelt, dan moet jij ook je aanbod onder de loep nemen. Daar vertel ik je over 2 weken meer over.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *