Door Petra Fehring | 6 jan 2021
Wat kun jij bieden om ondernemers te helpen met online zichtbaar zijn?
blog
Wat kun jij bieden om ondernemers te helpen met online zichtbaar zijn?
In het vorige blog heb ik je meegenomen in het belang van een concreet aanbod ontwikkelen, waardoor je makkelijker klanten werft.
Daarin heb ik uitgelegd dat ondernemers vooral voor deze 2 onderdelen binnen hun bedrijf professionele ondersteuning zoeken:
- Online Marketing & Sales: hoe krijg ik meer klanten?
- Operationele Processen: hoe kan ik alle uitvoerende en klantgerichte taken beter organiseren en vereenvoudigen?
Tevens zijn we dieper ingegaan op het onderdeel Online Marketing & Sales en wat daar allemaal onder valt. Vandaag neem ik je nader mee in het online zichtbaar zijn, wat een enorm arbeidsintensief onderdeel voor ondernemers is.
Wat kun jij bieden om ondernemers te helpen met online zichtbaar zijn?
Je kunt pas iets verkopen als mensen weten dat je bedrijf bestaat. Klinkt logisch, nietwaar? Toch laat menig ondernemer hier enorm veel kansen liggen: ze dienen hun huidige klanten, maar trekken geen nieuwe klanten aan omdat ze niet zichtbaar zijn.
Denk aan een winkelstraat waarin je alle winkels tegenkomt die in deze straat liggen. Heb je je winkel echter in een minder bekende straat gevestigd, dan moet je zorgen dat het winkelend publiek ook deze straat opzoekt en daardoor ontdekt dat daar ook winkels zijn.
Hoe doe je dat?
Door bv. folders te versturen. Of door te adverteren in een plaatselijke krant. Of wat dacht je van je bedrijf registreren bij Google Mijn Bedrijf zodat mensen via hun telefoon de winkel vermeld zien op de plattegrond van de stad? Een bericht op social media plaatsen? Of zelfs adverteren met producten die in de winkel te koop zijn op social media?
Allemaal onderdelen om zichtbaar te worden; online en offline.
Sommige onderdelen richt je eenmalig in, andere onderdelen vragen om continue acties. Vooral als we over online zichtbaarheid hebben. Een post op social media plaatsen is leuk voor vandaag. Maar wie ziet dat morgen nog? Laat staan overmorgen of volgende week. Dat betekent continu nieuwe posts maken en deze plaatsen.
Adverteren op social media is veel slimmer: een advertentie kan langer doorlopen en daardoor meerdere keren onder iemands aandacht komen. Of nog beter, als een eerste advertentie gezien is en iemand heeft hierop geklikt, zorg je dat ze een 2e advertentie te zien krijgen. Hierdoor komt het bedrijf nogmaals onder de aandacht. Dat vraagt echter om kennis van adverteren en de statistieken analyseren, zodat je de advertentie kunt finetunen en deze door de juiste doelgroep gezien wordt.
Daarnaast willen ondernemers graag dat iemand zich aanmeldt voor de nieuwsbrief. De reden is dat iemand dan keer op keer een nieuwsbrief in haar of zijn eigen mailbox ontvangt. Dat is natuurlijk veel effectiever dan hopen dat iemand dat ene social media berichtje leest. Bovendien kun je in een nieuwsbrief veel meer delen dan alleen een kort berichtje. Denk aan artikelen, blogs, video’s maar ook aanbiedingen om iets specifiek onder de aandacht te brengen.
Dat zijn een aantal van de vele opties op het gebied van online zichtbaarheid. De keuze is reuze.