Petra Fehring | 28 september 2021
Wat is jouw plan om klanten te werven?

blog
Net gestart is klanten werven het lastigst
Het allerlastigste van ondernemer zijn, is denk ik wel klanten werven. Vooral als je net gestart bent.
- Waar haar je de klanten vandaag?
- Hoe vind je de juiste klanten?
- Wat leg je uit wat je voor hen kunt doen?
- Hoe verkoop je jezelf?
Ik merk dat veel Virtueel Assistenten en Professionals dat onderschatten. Ze worden zelfstandig ondernemer, bouwen een website en vervolgens verwachten ze dat de klanten zich via de website vanzelf aanmelden. Nou vergeet het maar.
Ooit dacht ik zelf ook dat een website noodzakelijk was. In die tijd werkt ik nog interim bij grote bedrijven. Ik kan je vertellen, geen enkele klant in die tijd had mij ooit via mijn website gevonden. Ik denk dat ze zelfs na het intakegesprek niet eens gekeken hebben.
Heb je dan geen website nodig?
Jawel, dat heb je wel nodig. Zeker omdat je als virtueel professional kennis van virtueel werken moet hebben en vaak ook websites van ondernemers beheert. Opdrachtgevers die zelfstandig zijn of een klein bedrijf hebben, zullen vaak wel op je website kijken. Maar dan hebben ze je meestal al via een ander kanaal ontdekt.
Dat betekent dat als startende VA de website niet het meest urgent is! Wat je nodig hebt is een plan. Heb je dat?
Wat is jouw plan om klanten te werven?
De klanten zijn buiten, terwijl jij binnen bezig bent
Al die tijd, al die weken ben je binnen bezig geweest, terwijl buiten de klanten zijn. Als je naar buiten had getreden, had je met potentiële klanten kunnen praten. Had je kunnen vragen waar zij behoefte aan hebben. Wat zij zoeken. Waar ze mee worstelen. En dat had je daarna meteen op je website kunnen verwerken. Wat nu weet je exact wat klanten willen horen!
Heb jij geen of onvoldoende klanten? Maak dan een plan. Onderstaande punten kan je in je plan verwerken:
1. Ga op LinkedIn met iedereen die je kent linken: vrienden, buren, oud-collega’s, familie etc. etc. Pas je eigen profiel aan dat je VA bent geworden en velen zullen daar dan een melding over ontvangen.
2. Vraag iedereen die je kent of zij een ondernemer kennen. Zo ja, vraag of ze jou willen introduceren zodat je kunt kennismaken.
3. Vraag iedere ondernemer met wie je in contact komt of je hem een kop koffie mag aanbieden en of hij bereid is om mee te werken aan jouw onderzoek.
Je bent net zelfstandig geworden – of je overweegt om zelfstandig te worden – en voor jou is het heel belangrijk om een goed beeld te krijgen van de markt waarin je je gaat begeven. Die markt leer je het beste kennen door met hen in gesprek te gaan en hoe fijn als deze ondernemer daar een bijdrage aan wil leveren.
4. Aan het einde van het gesprek vraag je de ondernemer of hij nog een andere ondernemer kent met wie je hetzelfde gesprek kunt voeren. Natuurlijk ga je ook met hem linken. En zo ga je verder naar je volgende gesprek.
5. Zorg dat je iedere dag minimaal 1 ondernemer contact, uitnodigt, spreekt etc. en maak van ieder gesprek aantekeningen. Hierin ga je een rode draad ontdekken. Bovendien vergroot je zo in korte tijd je netwerk met allemaal ondernemers die weer andere ondernemers kennen.
Dit alles leer je in onze opleiding
Juist als startende Virtueel Assistent of Professional is het werven van klanten het allerbelangrijkste. Wil jij direct vanaf het starten van je bedrijf hierop focussen?
Wil jij een duidelijk verhaal hebben wat je tegen ondernemers (en je netwerk) kunt vertellen? Waarbij je ook kunt uitleggen wat de samenwerking oplevert? En wat de investering in jouw diensten is?
Wil je ontdekken hoe je focust op je netwerk uitbreiden en hoe je leert om steeds beter gesprekken te voeren, zodat potentiële klanten vertrouwen in jou krijgen?
Dan is het volgen van onze opleiding Binnen 10 weken een lopend VP bedrijf een slimme zet. Een van de onderdelen is nl. het bovenstaande helder krijgen waarna je met de juiste documentatie naar buiten kunt treden en volop gesprekken gaat voeren.
