Wat is de beste manier om jezelf te profileren?

Als je net start als Virtueel Professional ben je enorm gedreven en zit je vol energie. Alles is nieuw. Alles is leuk en interessant. Je kunt niet wachten tot je je eerste klant hebt en staat helemaal in de startblokken.

Een belangrijk ding wat hier echter bij hoort is dat je zelf klanten moet vinden. Als zelfstandig ondernemer ben je voor alle onderdelen in je bedrijf verantwoordelijk. Daar hoort klanten werven bij.

Voor velen is dat het meest lastige onderdeel van het runnen van je eigen bedrijf. Want om klanten te vinden moet je zorgen dat ze jouw weten te vinden. Dat ze van jouw bestaan weten. Dus moet je jezelf zodanig neerzetten en laten zien dat ze weten wie je bent en wat je doet. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is de beste manier om jezelf te profileren?

Hoe vind ik klanten is de meest gestelde vraag. Het meest spannende onderdeel van het hebben van een eigen bedrijf. Voor sommigen zelfs zo spannend dat ze de stap niet durven te zetten. Hoe zonde is dat.

 

Klanten zitten overal.

Ja echt, het hele land zit er vol mee. Je kunt ze overal vinden. Maar dat betekent dat zij eerst moeten weten dat jij bestaat.

OK, die is helder toch? Dus dat betekent dat jij jezelf moet profileren. En wat zie ik vervolgens?

Je gaat heel hard werken aan de achterkant. Eerst moet alles klaar zijn. Het moet natuurlijk allemaal perfect zijn want eerder treed je niet naar buiten.

  • Zonder visitekaartje kan je niet naar een netwerkbijeenkomst.
  • Zonder website kan je niet op je LinkedIn profiel zetten dat je een bedrijf als VA/VP hebt.
  • Zonder overzicht van je diensten kan je niet de markt met potentiële klanten benaderen.

Ik ben het er niet mee eens.

Natuurlijk wil je dit soort zaken allemaal regelen. Maar het begint andersom. Je gaat eerst in gesprek met je doelgroep. Je gaat eerst onderzoeken wat zij vragen en nodig hebben. Pas dan komt de rest.

Geloof mij: iemand wordt niet jouw klant omdat je een visitekaartje en een prachtige website hebt. Iemand wordt jouw klant omdat ze vertrouwen hebben in wat jij te bieden hebt. Jouw kennis en expertise. En daarnaast de persoonlijke klik. Het gevoel dat het klopt. Dat ze met jou in zee willen.

 

Het draait om jou!

Belangrijk is dus dat jij jezelf gaat profileren. Dat je zorgt dat potentiële klanten jou leren kennen. Dat ze weten dat jij er bent. Dat jij een bedrijf hebt. En dat je vervolgens vertelt wat je voor hen kunt betekenen. Waar je ze mee kunt helpen. Hoe concreter hoe beter.

Dus moet je de deur uit. Moet je jezelf laten zien. Het gesprek met anderen aangaan.

Wat is de beste manier om jezelf te profileren?

Niemand komt vanzelf op je website. Niemand belt je zomaar op. Je zult in de actiestand moeten komen om te zorgen dat ze van jouw bestaan weten. Niet eenmalig maar continu.

De beste manier om jezelf te profileren kan op 2 wijzen:

 

1. Live netwerken

Hiermee bedoel ik dat je live contact legt met anderen om te vertellen dat je ondernemer bent (of wordt). Dat kan door iedereen in je eigen omgeving dit te vertellen. Vervolgens vraag je hen of zij een ondernemer kennen. Je eigen netwerk is zo groot. En zij kennen weer anderen. Een perfecte manier om te starten.

Je kunt ook bestaande zakelijke relaties zoals oud-collega’s en oud-werkgevers hierover vertellen en vragen of zij iemand kennen. Deze relaties hebben met jou samengewerkt. Zij weten hoe dat gaat. Wat jij in je mars hebt. Daarmee is de eerste hobbel al genomen want zij zullen dit aan anderen vertellen.

Je gaat naar netwerkbijeenkomsten, events, workshops en dergelijke waar potentiële klanten rondlopen en je gaat hen leren kennen. Denk ook aan lidmaatschap van een netwerkvereniging waar je nog makkelijker andere ondernemers écht leert kennen doordat je elkaar regelmatig ziet/spreekt.

Kortom: je zorgt dat je zoveel mogelijk in gesprek komt met andere ondernemers zodat je hoort en ontdekt waar zij mee worstelen en waar hun vraagstukken liggen. Nodig ze uit voor een kop koffie en ga het gesprek aan.

 

2. Online zichtbaar zijn

Je kunt jezelf ook in het online circuit begeven. Dan laat je van je horen op social media. Je deelt interessante artikelen. Je reageert op vraagstukken in specifieke groepen. Je plaatst zelf tips vanuit jouw eigen expertise.

Van daaruit kunnen mensen op jouw profiel klikken en kijken wie je bent en wat je doet. Hoe meer ze jouw naam en foto voorbij zien komen, des te meer word jij bekend.

Maar moet je dan niet een website hebben waar ze naar toe gaan? Ja, op den duur wel. Tot dan vinden ze jouw gegevens op bv. jouw LinkedIn profiel en een zakelijke Facebook pagina. Als je zorgt dat daar alle benodigde informatie staat, is dat voor nu voldoende. Bovendien kunnen ze je heel makkelijk via social media een persoonlijk bericht sturen.

Kijk, thuis heel druk zijn met alles ontwikkelen is veilig. Dat is leuk om te doen. En je kunt er geen misser mee maken. MAAR dat levert je geen klanten op. De deur uitgaan, letterlijk of figuurlijk, is veel belangrijker. Vooral in het begin.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *