Petra Fehring | 10 mei 2022
Wat doe je als je klant niet betaalt?

Hoe vervelend als een klant niet betaalt!
Je hoopt dat je dit nooit meemaakt, maar helaas het gebeurt. Er zijn opdrachtgevers die niet betalen. Of die niet op tijd betalen. Hoe vervelend is dat?
Je kunt niet zonder deze inkomsten. Het niet tijdig ontvangen van de betaling zorgt er voor dat jij niet op tijd andere facturen kunt betalen. Inclusief jouzelf natuurlijk.
En dan komt de grootste bottleneck: hoe ga je dit bespreekbaar maken? Het voelt zo enorm vervelend om om je geld te moeten vragen. Zo vervelend zelfs dat je het uitstelt om te doen. Met als gevolg dat je nog langer op je geld zit te wachten…
Stel je hebt nu een klant die niet tijdig betaalt, wat doe je dan?
Je kunt beginnen met een email sturen waarin je vriendelijk vraagt of hij alsnog de factuur wil betalen. Dat dit wellicht aan zijn aandacht is ontglipt, maar dat de betalingstermijn overschreden is. Hierdoor wijs je je klant erop en geef je hem de kans om alsnog de betaling snel over te maken.
Ontvang je echter geen reactie én geen betaling ga je het gesprek aan. Het liefst live of face tot face tijdens een beeldbellengesprek.
Waarom?
Omdat het meer effect heeft wanneer je je opdrachtgever in de ogen kunt kijken wanneer je vertelt dat hij zich niet aan zijn afspraken heeft gehouden. Niet dat je dit letterlijk zo moet zeggen, maar dat is wel de boodschap.
Leg uit dat jullie op voorhand afspraken hebben gemaakt en dat je netjes op tijd je geld wilt ontvangen. Jij houdt je aan jouw afspraken door jouw werk tijdig en goed te doen. Stel daarna open vragen:
- Waarom heeft hij het geld nog niet overgemaakt?
- Wanneer gaat hij dat wel doen?
Blijf altijd netjes en vriendelijk maar wel zakelijk! Als iemand het geld niet heeft om jou te betalen moet hij jou niet inhuren. Jij bent verantwoordelijk voor jouw deel. Je opdrachtgever is verantwoordelijk voor zijn deel.
Hij kan altijd een financiële VA of professional inzetten die hem helpt tijdig zijn geld bij zijn klanten te ontvangen.