Masja Slootweg | 20 december 2021
Wanneer is LinkedIn adverteren interessant?

Het klinkt zo simpel...
‘Als ik meer bereik wil realiseren onder mijn doelgroep en meer resultaat (lees: meer webinar inschrijvingen, meer strategiegesprekken, meer verkopen etc.) dan ga ik adverteren’. En als de doelgroep van je opdrachtgever dan ook nog op LinkedIn actief is, dan lijkt het voor de hand te liggen dat platform te kiezen.
Maar: LinkedIn adverteren is niet de goedkoopste optie, zoveel is al wel bekend.
Maar wanneer is LinkedIn adverteren dan wél interessant voor een ondernemer of bedrijf om toe te voegen aan hun online marketingstrategie? In dit blog leg ik uit welke verwachtingen je als Virtueel Professional moet managen en wat je altijd mee kunt nemen in je advies.
2. Funnel moet staan
Als je gaat adverteren wil je uiteindelijk (als je naamsbekendheid voldoende is opgebouwd) dat mensen op je e-maillijst komen. Dát zijn namelijk de leads die geïnteresseerd zijn in het aanbod van je opdrachtgever en dus heel waardevol. Dus neem je wat later in de advertentie strategie de weggever mee. Die moet er dan natuurlijk wel zijn én die moet a) passen bij de doelgroep (van belang als een opdrachtgever meerdere doelgroepen bedient) én b) de weggever moet aansluiten bij de gehele content van de advertentiestrategie. Alles moet in lijn liggen met elkaar en aansluiten bij de pijn of het verlangen van de doelgroep.
Dan is het helemaal mooi als je opdrachtgever ook al een e-mailsequence heeft uitgewerkt, oftewel een serie opvolgmails als mensen de weggever hebben aangevraagd. In die emailserie werk je toe naar een aanbod. Dat kan zijn een betaald aanbod, maar bv. ook een gratis strategiegesprek. Is dit er nog niet, dan kun je natuurlijk aanbieden dat voor je opdrachtgever op te pakken.

4. Omzetwaarde per klant
De gemiddelde omzetwaarde per klant moet minimaal € 1.000,- zijn; liever zelfs nog boven de € 5.000,-. Dit omdat LinkedIn adverteren dus geen quick fix is en de investeringen hoger liggen dan bij Facebook of Insta advertising. De gemiddelde benchmarks voor LinkedIn advertising zijn in 2021 wereldwijd (ter vergelijking geef ik ook mijn gemiddelde score aan die ik bij mijn klanten realiseer*):
- CTR (Click Through Rate): 0,44 – 0,65% (mijn gemiddelde ligt op 1,65%)
- CPC (Cost per Click): $6,40 (mijn gemiddelde ligt op € 1,97/klik)
- CPL (Cost per Lead): $15 – $350,- (mijn gemiddelde ligt op € 12,56/ lead)
*uiteraard is dit branche afhankelijk
Wanneer is LinkedIn adverteren interessant?
Kort en goed: LinkedIn adverteren is zéker interessant als:
- je opdrachtgever zich realiseert dat adverteren & bijbehorende resultaten tijd kost
- er als een e-mailfunnel staat of je opdrachtgever dat aan jou, of een expert uit het Projectbureau, wil uitbesteden
- de doelgroep goed te targeten is op LinkedIn
- de omzetwaarde per klant hoog genoeg is, zodat de return of investment interessant is.
- de online zichtbaarheid van je klant al op orde is
Belangrijkste voordelen LinkedIn adverteren
Voldoet je klant aan bovenstaande ‘voorwaarden’ dan is LinkedIn adverteren zeker aan te raden! Want dit zijn de voordelen van LinkedIn adverteren:
- De targetingopties zijn zó specifiek waardoor kun je de doelgroep heel precies kunt targeten en daarmee direct bij de beslisser van je opdrachtgever in de timeline voorbij komt;
- De mindset van LinkedIn-leden gericht is op kennis halen en zakelijke content, waardoor ze sneller reageren op content die daarop aansluit dan op andere platformen. Met andere woorden: een hogere betrokkenheid!
Zodat je opdrachtgever gericht en exáct de juiste leads gaat aantrekken en LinkedIn adverteren bijdraagt aan de groei van zijn of haar bedrijf.