Wanneer ben je een goede VA?

Als je je afvraagt of het werken als VA bij jou past, begint het natuurlijk bij de wil om als zelfstandige te gaan werken. Veel VA’s kiezen hiervoor als ze:

  • Vanuit huis willen werken
  • Vrijheid willen ervaren om zelf je werktijd te bepalen, de taken die je wilt uitvoeren en de klanten voor wie je wilt werken
  • Zichzelf verder willen ontwikkelen en nieuwe uitdagingen willen aangaan
  • Waardering willen voelen door de klanten voor wie ze werken

Het mooie van zelfstandig ondernemerschap is dat je dit allemaal kunt bereiken. Dit is geen illusie, maar werkelijk realiseerbaar.

Maar wanneer ben je een goede VA?

Het ondernemerschap brengt echter ook onzekerheid mee. De vragen die ik veelal krijg zijn:

  • Kan ik het wel?
  • Hoe begin ik?
  • Hoe leer ik de online tools kennen?
  • Waar haal ik marketing kennis vandaan?
  • Hoe krijg ik voldoende klanten?

Allemaal logische en terechte vragen. En toch vind ik dat velen zich onderschatten. Het is net alsof je al je werkervaring van de afgelopen jaren vergeet. Alsof dit er niet meer toe doet. Dat is natuurlijk vreemd.

 

Je onderschat daarmee jezelf en je doet jezelf tekort!

Als je al je kennis en expertise van de afgelopen X aantal jaren nu eens onder de loep legt, dan kan je toch niet anders constateren dan dat dit enorm veel is. Neem dat ter harte. En bedenk ook heel goed wat je nou echt leuk vindt om te doen. Als je 1 voorrecht hebt wanneer je ondernemer wordt, is het wel dat je zelf bepaalt wat je graag wilt doen!

Waar je wel rekening mee moet houden, is het feit dat je ook hele nieuwe stappen gaat zetten. En die stappen zijn eng. Het is vaak letterlijk uit je comfort zone treden. Denk maar eens aan een allereerste intakegesprek houden. Vertellen hoeveel jouw diensten kosten. En wat dacht je van je website lanceren en iedereen (!) hierover informeren? Super eng kan ik uit eigen ervaring vertellen ;-).

Ik heb daar 1 advies voor: gewoon doen!

Wanneer ben je een goede virtueel assistent

Ja, je moet goed voorbereiden. Je zaken op orde hebben zodat je betrouwbaar en gedegen overkomt. Een opdrachtgever legt tenslotte vertrouwelijke informatie in jouw handen. Hij of zij moet het gevoel hebben dat jij degene bent die het gaat regelen. Dus jij moet weten waar je aan begint en wat je te bieden hebt. En daarna: gewoon doen!

Ik wil je de volgende adviezen meegeven om te bepalen wanneer je een goede VA bent:

  1. Je hebt kennis en expertise op een specifiek vakgebied wat je kunt inzetten in de markt.
  2. Je bent goed in zelfstandig kunnen werken.
  3. Je neemt de verantwoordelijkheid voor jouw deel aan taken.
  4. Je bewaakt de kwaliteit van de uitvoering van jouw taken.
  5. Je gaat het gesprek aan met je opdrachtgever over zaken als:
  • Wat je nodig hebt qua input
  • Het wanneer, dus de deadline bewaken
  • Wijze van communiceren en aangehaakt blijven
  • Tussentijds evalueren
  • Je tijd en grenzen bewaken

6. Je kunt goed afbakenen wat je wel/niet doet zodat je je taken goed en tijdig kunt afronden.

Herken je jezelf in het bovenstaande? Dan is werken als zelfstandig ondernemer vanuit een virtueel assistent functie een goede keuze. Maak gerust een afspraak met ons om hierover nader af te stemmen.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *