Petra Fehring | 25 juli 2023
Wanneer ben je een interessante VA voor klanten?

Waar het om draait is dat je als VA laat zien wat jouw expertise is
De titel virtueel assistent is niet beschermd. Iedereen kan zich een VA noemen. Feitelijk zegt de naam niets over je expertise. Over wat je kan doen en betekenen. En dat geldt natuurlijk voor veel meer functies en titels.
Waar het om draait is dat je als VA laat zien wat jouw expertise is. Wat het resultaat is als ondernemers jou inzetten en inhuren. Daarom is het belangrijk dat jij dat zelf heel helder kunt verwoorden. Maar ook dat je die diensten en waarde aanbiedt waar klanten om vragen.
Wanneer ben je een interessante VA voor klanten?
Ondernemers zijn nog vrij onbekend met de functie van virtuele assistent. Ze kennen het niet of hebben er niet eerder over gehoord. Dus weten ze niet wat je als VA kunt betekenen. En daardoor nemen ze niet zo gauw de stap om:
- jou te benaderen
- om met jou af te spreken
- te oriënteren wat je voor hen kunt doen
Dat is meteen een lastig facet want hoe krijg je dan opdrachtgevers op je pad? En hoe overtuig je hen om wel het gesprek aan te gaan?
De ondernemers ervaren op een gegeven moment beperking in die vrijheid
Het probleem is dat ze dus niet vooruitkomen. Ze blijven vaststeken op dat ene onderdeel. Niet wetende hoe hier verandering in aan te brengen. En dus blijven ze worstelen met dezelfde 3 onderdelen als hierboven:
- geen tools (door gebrek aan kennis)
- geen focus (door gebrek aan tijd)
- geen structuur (door teveel taken en acties)
En precies daar lig jouw waarde! Als je hier iets mee kunt doen, bied je waarde!
De ondernemer is ondernemer geworden om vrijheid te krijgen. Vrijheid om te doen wat hij leuk vindt. Waar hij goed in is. En vaak omdat hij het anders wil doen dan bv. zijn oud-werkgever. Waarbij hij zijn eigen proces, insteek en wensen heeft.
Die vrijheid moet voor jou als VA bekend in de oren klinken. Is dat niet ook 1 van de redenen waarom jij VA geworden bent?
De ondernemers ervaren op een gegeven moment beperking in die vrijheid. Omdat ze kennis hebben van hun vakgebied maar niet van menig ander onderdeel wat wel bij ondernemen hoort. Daar zit de bottleneck. En daar lopen ze vast. Dus weg vrijheid!
Jij kan weer vrijheid bieden. Maar alleen als je:
- kennis hebt van tools
- weet hoe je tijd kunt besparen
- structuur kunt geven
Wil jij een interessante VA voor klanten zijn? Dan is het belangrijk dat je precies op deze 3 onderdelen gaat kijken waar het aan schort. Als je dat heldere hebt ga JIJ stappen zetten. Jij vertelt je klant hoe je hem gaat helpen. Jij springt in een proactieve rol. Adviseert over oplossingen. Legt uit wat nog meer mogelijk is.