Waarom perfectionisme killing is

Iedere Virtueel Professional die ik spreek – vooral de startende VA’s en VP’s – lopen tegen 1 ding aan; ze zijn nog niet tevreden over bijvoorbeeld:

  • Het logo
  • De bedrijfsnaam
  • Het aanbod
  • Eigen expertise (ik ben helemaal geen expert…)
  • Het tarief (ondernemers gaan dat echt niet aan mij betalen…)
  • De huisstijl
  • De website (of het ontbreken ervan)
  • De brochure
  • Nog geen visitekaartje hebben (dus nee, ik kan nog niet netwerken…)
  • Het eigen verhaal om te pitchen… uhhh, dat durf ik echt niet…
  • Gebrek aan of onvoldoende ervaring met online tools
  • Geen ervaring hebben als VA….

Kortom: over bijna alles wat er bij je bedrijf komt kijken, voelen ze zich onzeker. Het moet eerst helemaal af zijn. Tot in de puntjes kloppen. Alles al een keer gezien, gedaan, ervaren hebben. En ja, je moet echt eerst alles weten voordat je het kunt aanbieden en gaan doen.

Gevolg? Ze stagneren volledig. Soms zonder het überhaupt een kans te geven. Zonde!!!

 

En precies daarom wil ik je uitleggen waarom perfectionisme killing is.

 

Als iets menig VA of VP in de dop onzeker maakt, is dat wel het gevoel hebben dat het nog niet perfect is. Het moet allemaal (!) af zijn. Je moet je goed voelen bij wat je vertelt, neerzet, uitstraalt, etc. Daar goed over voelen, ben ik het helemaal mee eens. Maar ergens moet je starten. Een begin maken met je profilering.

Ik weet nog zo goed dat mijn allereerste website (Fehring Office Support) gebouwd werd. Uren heb ik gezwoegd op de websiteteksten. Overal had ik over nagedacht. Juiste plaatjes bij gezocht. Een huisstijl laten ontwikkelen dat bij mij paste. Toen het eenmaal af was, durfde ik bijna niet op de verzendknop van mijn email te drukken waarmee ik heel mijn netwerk informeerde over het bestaan van mijn bedrijf…

Ik weet hoe spannend het is om die eerste stap te zetten. Het voelt heel kwetsbaar omdat je niet weet hoe men reageert. Wat men ervan gaat zeggen.

Daarnaast voelt het eng om iets aan te bieden wat je nooit eerder gedaan hebt. Ook dat snap ik. En toch is het 9 van de 10 keer helemaal niet waar dat het nieuw is. Je hebt jarenlange werkervaring. Allerlei taken uitgevoerd bij bedrijven in loondienst. Vaak heel zelfstandig gewerkt. Als je dit soort taken als eerste oppakt bij opdrachtgevers, kan ik je vertellen dat jij het vaak beter kunt en weet dan je klant.

Wat is wel nieuw: het virtueel werken voor meerdere opdrachtgevers. Het zelf aangeven wat je nodig hebt om goed je werk te kunnen doen. Intakegesprekken houden met potentiële klanten. Jezelf verkopen, zoals ze dat noemen. Naar netwerkbijeenkomsten gaan waar je helemaal niemand kent.

Allemaal nieuwe stappen, nieuwe uitdagingen én allemaal nieuwe kansen. Want uiteindelijk ben je ondernemer geworden voor een reden, toch? En dus moet je nieuwe dingen leren en  ondernemen. Dat is onderdeel van een andere koers varen.

Terugblikkend op mijn vorig bedrijf: al mijn klanten kwamen via mijn netwerk, niet via mijn website. Niemand was geïnteresseerd in mijn bedrijfsnaam of logo. Ook ik wist niet hoeveel uren ik voor taken nodig had. Hoe bepaalde tools werkte. Welk tarief ik moest vragen. Dus ik ging zelf inschatting maken, op onderzoek uit en ging het maar gewoon doen. Testen in de praktijk. En vervolgens zaken aanpassen waar het niet klopte. En zo kom je heel snel in een ander vaarwater.

Mijn advies: 

Omarm de nieuwe dingen. Het brengt je heel erg veel. Je verandert als mens en in je werk. Kies voor goed ipv perfect. Zet stappen, geef er een klap op en ga door. Perfectionisme is killing; goed is vaak goed genoeg.

1 Reactie

  1. Simone Hiemstra

    Een mooie quote die één van mijn klanten vaak deelt en hier goed bij past is: “If you’re not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late” – Reid Hoffman. Ik houd hem altijd maar in mijn achterhoofd als ik loop te perfectioneren 😉

    Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *