Petra Fehring | 4 oktober 2022

Waarom klanten altijd naar mij komen

Jouw aanpak

Ik krijg vaak de vraag: “hoe zorg ik dat ik meer klanten krijg? Zodat ik genoeg werk heb om voldoende inkomsten te verdienen om van te leven?” Ik zal je vertellen: dit stuk ligt volledig bij hoe jij je werk doet!

Tijdsdruk is het grootste probleem dat succesvolle ondernemers hebben. Teveel taken die teveel tijd kosten. De klanten die om hun aandacht vragen en altijd – ja echt altijd! – voor gaan. Zonder klanten geen inkomsten en zonder inkomsten geen bedrijf. Dus zijn ze blij als jij als Virtueel Assistent taken overneemt. In het begin kost het wat tijd om over te dragen. Maar het liefst willen ze daar zo min mogelijk mee bezig zijn.

Ondernemers willen lucht en meer beschikbare tijd!

Dus zoeken ze iemand die dit snel biedt! Daar wringt ook de schoen. Want je zult het bedrijf moeten leren kennen. Je moet eerst helder krijgen hoe de ondernemer nu werkt. Hoe de processen lopen, welke documenten ze gebruiken, welke tools ze hebben. Maar ook wie hun klant is en op welke wijze diensten worden aangeboden.

Dit alles natuurlijk afhankelijk van het werk dat jij overneemt. Het is echter wel slim om een totaalbeeld te krijgen van hoe het bedrijf ingericht is. En als je dat in het begin niet direct hebt, zorg dan dat je dit in de loop van de tijd ontdekt en het plaatje steeds meer inkleurt.

Jij hebt echter maar beperkt tijd. Je wordt ingehuurd voor een paar uur per week/maand. Dus is het belangrijk dat jij ook je tijd effectief managet. Want je wilt snel resultaat kunnen bieden. Dat jouw klant al snel voelt dat jij hem echt helpt! Dat motiveert namelijk enorm. Hij wil waar voor zijn geld. Jij bent een investering voor zijn bedrijf! Die investering moet ook iets opleveren!

Als hij niet het gevoel heeft dat jij hem echt ontlast, dat jij taken overneemt zodat hij zich op andere zaken kan gaan focussen, wordt hij onrustig. Gaat het wel goed? Moet hij jouw werk controleren? Durft hij wel meer taken over te dragen? En i.p.v. dat het vertrouwen groeit, zal eerder twijfel en onrust naar boven komen. Met als gevolg dat je wellicht een klant verliest…

En laten we wel wezen: zonder klanten heb jij ook geen bedrijf!

Hoe doe ik dat?

De vraag die ik mijzelf altijd weer stel: begrijp ik het? En zo niet: hoe kan ik zelf ontdekken dat ik het snap?

  • Wat levert deze ondernemer?
  • Op welke wijze levert de ondernemer?
  • Wie zijn zijn klanten?
  • Wat is zijn doel op korte termijn en waarom?
  • Wat is zijn doel op lange termijn?
  • En hoe kan ik hem nu snel helpen én ontlasten?

Daarna, tijdens het uitvoeren van mijn werk, stel ik mijzelf weer vragen:

  • Als iets niet werkt, waar ligt het aan? Wat gebeurt er als ik op een ander knopje druk?
  • Als iemand niet tijdig stukken krijgt geleverd: wat kan ik veranderen of doen waardoor het wel goed gaat?
  • Als facturen niet tijdig betaald worden: wat kan ik doen dat dit wel gebeurt?
  • Als ik een mailing stuur, wat moet er daarna gebeuren? Wat kan ik hierin betekenen?
  • Bij alles wat ik doe bedenk ik: moet ik hier mijn klant mee lastig vallen? Of kan ik zelf een besluit nemen?
  • Tot welk (investerings)bedrag neem ik zelf beslissingen en wanneer vraag ik om goedkeuring?
  • Is dit zo belangrijk dat de klant een keuze moet maken of is het van ondergeschikt belang (lees: heeft het te maken met strategie, marketing, klanten? Zo niet, kan ik dan beslissen?)
  • Wat staat er over 2 tot 3 weken op de planning? Kan ik hier nu al op inspelen?

Feitelijk maakt het niet uit over wiens bedrijf het gaat. We zijn allemaal ondernemers, het doel en resultaat dat we willen behalen is voor iedereen gelijk:

Voldoende en tevreden klanten waardoor we een succesvol bedrijf runnen!