Petra Fehring | 28 juni 2023
Waarom je je klant tactisch moet benaderen als het om zijn bedrijf gaat

Soms hoor ik VA’s dingen zeggen en dan denk ik ‘au, oei, ah, pas op!’
Het klinkt misschien raar, maar soms ligt alles rondom het eigen bedrijf bij een klant heel gevoelig. Persoonlijk vind ik het niet raar. Het wordt alleen nogal onderschat.
Kijk, als je weet dat iets niet handig ingeregeld is. Of als je weet dat bepaalde zaken beter op een andere manier opgepakt kunnen worden, is dat natuurlijk hele waardevolle informatie.
Waarom word je klant dan toch niet blij van jouw advies?
Ik heb geen idee hoelang jij jouw eigen bedrijf al hebt. En ik weet niet hoeveel tijd, energie, geld, moeite, enz. jij in jouw bedrijf hebt gestoken. Als je eens wist wat ondernemers soms al gedaan hebben om hun bedrijf succesvol te maken.
Soms hoor ik VA’s dingen zeggen en dan denk ik ‘au, oei, ah, pas op!’
Menig ondernemer is al jaren succesvol en is nu bezig met hele nieuwe ontwikkelingen, nieuwe diensten, het online ondernemen integreren, noem maar op. Dan doet het ‘zeer’ als jij daar met een kritische noot over spreekt. Dat vergt een iets andere aanpak.
En dat is exact waarom je je klant tactisch moet benaderen als het om zijn bedrijf gaat!
Heb je enig idee dat je heel hard trapt op een zeer gevoelige plek? Een eigen bedrijf hebben en runnen, voelt als een eigen kindje. Herkenbaar? Al je passie gaat hier in zitten. Je koestert het. En zeker als het al veel opgeleverd heeft, of dat nou geld of plezier is, wie is dan ieder ander die hier iets kritisch over te melden heeft?
Geloof me: een goed lopend bedrijf komt echt niet uit de lucht vallen!
Dus wees alsjeblieft tactisch in je aanpak. In wat je zegt en wat je doet. Ook dat laatste: wees congruent. Doe wat je zegt! Als je prettig wilt samenwerken en een langdurige klantrelatie met je opdrachtgever wilt onderhouden, hou dan de volgende zaken in je achterhoofd.
Je klant:
- heeft veel geld in zijn bedrijf geïnvesteerd
- werkt met hart en ziel aan zijn bedrijf
- heeft bewust gekozen voor zelfstandig ondernemerschap en neemt dus risico’s
- vindt het heel spannend om nieuwe stappen te zetten
- zoekt naar mogelijkheden voor meer groei en ontwikkeling, dus ook voor hem zijn diverse zaken nieuw
- vindt het ook eng om zichtbaar te zijn
- weet dat alles een groeiproces is en voor hem is het soms ook moeizaam om vol te houden
- vindt taken uitbesteden aan een ander en externe (jij als VA!) spannend en kijkt met een argwanend oog of dat wel goed gaat
- wordt onzeker van een stelling nemen en hiermee naar buiten te treden
- vraagt zich vaak af of hij wel goed genoeg is / levert / doet!
Ook herkenbaar? Iedere ondernemer is uiteindelijk mens en doet heel hard zijn best. Net als jij!
Een beetje inlevingsvermogen doet wonderen 🙂
Ben heel benieuwd of jij dit al eens tegengekomen bent. Of dat jij wel eens opmerkingen krijgt waardoor het bij jou een beetje zeer doet.