Waar blijft de tijd?

Nu onze oudste gestart is in het voortgezet onderwijs en ik bijna de 40 aantik, vraag ik me wel eens af: waar blijft de tijd? Toen ik met hem in mijn armen zat op het kraamfeest, apetrots, zei een bejaarde tante van vaders kant tegen me: ‘Geniet er maar van, ze zijn zó groot!’Groot, school, zwemles, het leek allemaal nog zo ver weg. Inmiddels ben ik er natuurlijk allang achter dat het inderdaad zo voelt. Ik hoor het ook van andere moeders. En dat andere cliché is ook niet voor niks een cliché: hoe ouder je wordt, hoe sneller het lijkt te gaan.

Ik heb het nu over jaren, maar voor de uren en minuten geldt dit ook. Als virtueel assistent werk je vooral vanuit huis en kun je zelf je tijd indelen. Eén van de grootste voordelen, maar afleiding ligt op de loer. Ik werk op zolder en als ik de klik van de wasmachine hoor, denk ik toch: even de was ophangen, dan kan het volgende erin. Even pakken op de badkamer. Wat een bende hier, ik ruim het meteen even op. Ja, nu kan ik er net zo goed meteen even een doekje overheen halen. Even stofzuigen, even dweilen. Tadaa! Een blinkend schone badkamer – maar met al die evens ook meteen anderhalf uur verder.

Je moet je uren wel kunnen verantwoorden naar je opdrachtgevers. Meestal heb je als virtueel assistent meerdere kleine opdrachtgevers. Eén van de voordelen van het werken met een virtueel assistent is namelijk dat ondernemers jou al voor een paar uur per week kunnen inschakelen. Je moet je tijd dus goed verdelen, hier goede afspraken over maken en die tijd ook bijhouden.Daarnaast is het belangrijk je gemaakte uren bij te houden voor de belastingdienst. Ook daar moet je bijvoorbeeld kunnen aangeven hoeveel tijd je in je onderneming hebt gestoken.

Om dit allemaal wat makkelijker te maken, zijn daar tools voor ontwikkeld. Ik gebruik nu zelf Toggl, een timetracker waarbij je je tijd ‘aan’ en ‘uit’ kunt zetten en er verschillende projecten en labels aan kunt hangen. Deze tool geeft ook overzichten en daardoor inzicht in hoe je je tijd verdeelt. Je kunt achteraf ook handmatig tijdblokken toevoegen of aanpassen. Dat is maar goed ook, want laatst was ik ‘m vergeten uit te zetten voor ik mijn laptop dichtklapte. Toen ik twee dagen later de draad weer oppakte, zag ik dat ik de afgelopen 56 uur en 41 minuten onafgebroken aan mijn opleiding had besteed.

Maar toch: ook toen ik die bijna 60 uur had teruggebracht naar de daadwerkelijke tweeënhalf was ik nog verrast door het totaaloverzicht: vanaf eind juni heb ik al bijna 170 uur geklokt voor de opleiding met alles wat daar bij hoort. In totaal ruim vier volle werkweken, vooral gemaakt in gestolen uurtjes ’s avonds en ’s ochtends. Tijd die ik besteed heb aan mijn opleiding en het opzetten van een eigen onderneming. Dat is veel meer dan ik zelf geschat had, maar het voelt niet als veel. Het geeft hartstikke veel energie om ermee bezig te zijn.

‘Vele kleintjes maken één grote’ komt daarmee echt tot leven. Jemig. Ik ben blij dat ik al die Netflix- en Uitzending Gemistmomentjes het afgelopen jaar niet geklokt heb. Op welk totaal zou jij uitkomen?!

2 Reacties

  1. Petra Fehring

    Ja mooi beschreven Sabine. Je ziet hoe snel de tijd vliegt met alles wat we doen. Dat wordt juist als je werkt voor opdrachtgevers belangrijk: hoe werk je zo efficiënt mogelijk voor die diverse klanten? Timing en je agenda goed plannen is belangrijk. Je kunt je tijd maar 1x besteden.

    Antwoord
    • Sabine Averdonk

      Dankjewel Petra. Ja, dat wordt nog een hele uitdaging en goede oefening! Fijn dat we hierin zo goed begeleid worden.

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *