Vijf valkuilen van thuiswerken (en hoe je ze kunt voorkomen)

Thuiswerken is nog nooit zo actueel geweest als nu. Terwijl het coronavirus snel om zich heen grijpt doen het RIVM en minister-president Mark Rutte afgelopen donderdag een dwingende oproep aan alle Nederlanders: werk zoveel mogelijk vanuit huis.

Bij de meeste mensen is er gelukkig begrip dat zij, omwille van een ieders gezondheid, een tijdje vanuit huis moeten werken. Daarbij, die lange reistijden en vele files iedere dag, ‘t kan ze wel even gestolen worden. De vraag is wel in hoeverre ze erop ingericht zijn. Als virtual assistant werk ik voornamelijk vanuit huis en heb ik een volledig ingericht kantoor. Mijn laptop staat vol met allerlei tools die erop gericht zijn om op afstand met elkaar te kunnen werken. Dat zal voor de doorsnee werknemer niet zo zijn. Ik verwacht dat menig bedrijf door deze corona crisis pijnlijk geconfronteerd wordt met het feit dat zij online werken (nog) niet goed gefaciliteerd hebben.

In een normale situatie zijn er veel voordelen te benoemen als het op werken vanuit huis aankomt. Zoals al gezegd heb je geen reistijden, ben je doorgaans veel productiever en kun je een fijne werk-privé balans creëren. Op dit moment is de situatie echter verre van normaal: de scholen zijn gesloten en er is geen kinderopvang. Het thuiswerken kent nu de nodige extra uitdagingen. Vijf van deze uitdagingen benoem ik hieronder, met tips hoe deze te tackelen.

1. Je mist structuur

Waar eerst je werkdag van gewoontes aan elkaar vast zat, is de structuur nu ver te zoeken. Geniet van het feit dat je reistijd is weggevallen door eindelijk eens een fatsoenlijk ontbijt te nemen, maar houd vervolgens (indien mogelijk) zoveel mogelijk dezelfde tijden aan als gewoonlijk. Begin de werkdag met het inplannen van je werkzaamheden in je agenda. En plan ook je pauzes in. Want er is nu geen collega meer die je komt halen voor de lunch of een middagwandeling. Voor je het weet sla je de lunch maar over. Dat is niet erg voor een keertje, maar moet geen gewoonte worden. Door het inplannen van je tijd breng je zelf structuur aan de dag en kun je effectiever werken.

2. Je mist het sociale contact

Even een kletspraatje bij het koffiezetapparaat of sparren met een collega, het is er niet meer bij als je thuis werkt. Voor de meeste mensen geldt: we hebben mensen om ons heen nodig, we zijn sociale dieren. En voor sommige zaken is nou eenmaal overleg nodig. Gelukkig zijn er tegenwoordig tools die het online communiceren makkelijker maken. Zo kun je via Skype, Facetime, Zoom, Whereby, Microsoft Teams en WhatsApp met elkaar beeldbellen en elkaar op de hoogte houden. Je kunt online meetings organiseren. Een dagelijks online koffiemoment met je directe collega’s kan daar onderdeel van zijn.

3. Je komt niet in beweging

En dat bedoel ik heel letterlijk. Misschien ging je wel altijd fietsend naar je werk. Nam je daar de trap naar je werkplek en had je je loopjes naar collega’s of de printer. Dat valt nu allemaal weg. Net als twee keer in de week naar de sportschool gaan…

Wees er alert op dat je in beweging blijft. Maak een wandeling tussen de middag, doe online mee met yoga (of een andere sport) of ga een competitie aan met je thuiszittende puber op de Wii Sport . Of pak de stofzuiger en sla twee vliegen in één klap.

4. Werk en privé lopen door elkaar heen

Na een werkdag op kantoor sluit je de deur en stap je je privéleven in. Er is een duidelijke scheiding tussen werk en privé. Als je thuis werkt zijn er veel dingen die je van je werk kunnen afleiden: naast eventuele kinderen die hun aandacht vragen, is er altijd wel een wasje te doen of een vaatwasser te legen. Voor je het weet kom je amper aan werken toe.

Tijd dus om afspraken te maken. Met anderen én met jezelf. Want die was kan vanavond ook wel. Of in het weekend. Want zo deed je dat toch altijd? Maak afspraken met de kinderen over wat werktijd is en wat niet (als ze daar al de leeftijd voor hebben natuurlijk). Werkt je partner ook thuis? Verdeel dan de taken: als jij ’s ochtends werkt, dan zorg ik voor de kinderen en andersom.

5. Je joggingpak lonkt

Was dat ook altijd het eerste dat je deed als je thuiskwam? Je verwisselde je kantooroutfit voor je favoriete joggingbroek en plofte daarmee op de bank. Nu je thuis werkt is het een aantrekkelijk idee om dat huispak de hele dag aan te trekken. Doe het niet! Kleed je ’s morgens aan zoals je altijd deed, doe je make-upje op en kam je haren. Op die manier kom je vanzelf in de werkmodus en ben je veel energieker en productiever. Dat huispak staat tenslotte voor ontspannen en zo moet het ook blijven.

 

Het is een bijzondere tijd nu. De afgekondigde maatregelen van de regering gelden in ieder geval tot en met 6 april. De kans is aanwezig dat het verlengd wordt en dat je nog langer vanuit huis werkt. Ik wens je er in ieder geval veel succes mee. Maak er het beste van en bovenal: blijf gezond!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *