Janke Papa | 15 maart 2022
Verzamel jij al data met Google Analytics 4 (GA4)?

Het belang van data verzamelen
Als jij werkzaam bent als marketing VP dan weet je hoe belangrijk het verzamelen van data is. Want hoe weet je anders dat je inspanningen het gewenste effect hebben? Het geeft je daarnaast inzicht in nieuw te zetten stappen.
Er is echter wat ‘onrust’ ontstaan over Google Universal Analytics (UA) in combinatie met privacy. Het grootste struikelblok voor de Nederlandse privacy toezichthouders is dat er bij het gebruik van Google Analytics data naar de servers van Google in Amerika worden gestuurd. En dat is in strijd met de GDPR.
Daarom heeft de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) aangegeven dat Google Analytics mogelijk wordt verboden!
Persoonlijk denk ik dat Google al lang geleden zag aankomen dat de privacy wetgeving steeds breder en krachtiger wordt en dat ze daarom begonnen zijn met het ontwikkelen van Google Analytics 4 (GA4). GA4 is op een hele andere manier data aan het verzamelen dan dat UA dat deed en doet.
De nieuwe opzet van het dashboard
GA4 ziet er heel anders uit dan UA. Toch is de opzet van het dashboard net als bij UA gebaseerd op de klantreis: SEE-THINK-DO-CARE.
1. Acquisitie: Alles over hoe je bezoekers bij je zijn gekomen (rechtstreeks, via seo, via socials, via verwijzingen etc).
2. Betrokkenheid: Welke gebeurtenissen (events) er zijn gedaan, dus wat doet de bezoeker op de site.
3. Inkomsten genereren: Verkoop van producten en andere transacties.
4. Behoud: Hier kan je zien of bezoekers terugkomen en wat hun ‘lifetime-waarde’ is.
Er zijn veel standaard rapporten verdwenen in GA4. Maar daarvoor in de plaats is een analysehub gekomen. Je komt hier via ‘ontdekken’ of ‘explore’. Hier kan je relatief eenvoudig rapportages maken.
De mogelijkheden met UA en GA4 zijn veel groter dan dat jij als VP wellicht zult gebruiken. Probeer dan ook niet alle mogelijkheden te doorgronden maar haal die dingen er uit die voor jou belangrijk zijn.
Voor sommige websites kan je al prima uit de voeten met het nieuwe GA4. Er ontbreken echter nog wel een paar essentiële onderdelen die voor met name webshops belangrijk zijn.

Nog geen koppeling met Google Analytics?
Heb je nog helemaal geen Google Analytics gekoppeld? Dan volstaat voor de meeste websites een koppeling met het nieuwe GA4. Je kunt er echter voor kiezen om beide versies te koppelen aan je site. Vergeet dan niet om het schuifje in stap 2 onder geavanceerde opties aan te zetten (zie hieronder).

