Petra Fehring | 12 oktober 2021

Vergeet deze belangrijke tip niet!

Vergeet deze belangrijke tip niet!

Let op voor de automatische piloot!

Je bent heerlijk aan de slag.

Hebt een paar opdrachtgevers waar je blij mee bent en het loopt lekker.

Je kent de bedrijven ondertussen en zit er goed in.

Je doet wat je altijd doet…

Ineens komt een opdrachtgever bij je terug dat hij niet helemaal happy is hoe het gaat. Hij mist initiatief van jou. Hij vindt het niet meer zo goed lopen als in het begin.

Wat is er aan de hand? Wat doe je fout?

Als je al een tijdje voor een opdrachtgever werkt, sluipt de automatische piloot er een beetje in. Je doet wat je altijd doet. Dat ging altijd goed, dus waarom niet gewoon zo doorgaan.

Het feit dat een opdrachtgever ineens niet meer zo blij is, komt als een schok. Hoe kan dat? Waar gaat het mis?

Iedere 7 jaar innoveren

Een bedrijf is altijd in ontwikkeling. Het staat nooit stil. Daarnaast is de omgeving altijd in ontwikkeling, zoals:

  • Er komen (nieuwe) concurrenten
  • Er zijn nieuwe ontwikkelingen in deze branche
  • De wetgeving verandert
  • Invloeden vanuit het buitenland hebben consequenties
  • De online ontwikkelingen beïnvloeden de bedrijfsaanpak

Op dat moment staat de opdrachtgever onder druk. Hij moet iets veranderen in zijn bedrijf. Diensten aanpassen, innoveren, nieuwe ontwikkelingen doorvoeren, etc. Als bedrijf moet je altijd alert blijven wat er in de markt gebeurt.

Ik heb een keer gelezen dat je als bedrijf iedere 7 jaar alles moet innoveren om een interessante speler in de markt te blijven. Ik weet niet of dat waar is, maar het geeft wel aan dat in een paar jaar tijd alles flink op z’n kop kan staan.