Petra Fehring | 22 mei 2023

VA's investeren niet in zichzelf?

Een marketing expert waarschuwde mij 10 jaar geleden

Bij de start van de Academie waarschuwde een marketing expert mij toen ik mijn idee over het starten van de Academie voor Virtueel Assistenten deelde. “Dit is de verkeerde doelgroep” zei ze “ VA’s investeren niet in zichzelf”.

Ik schrok er wel even van. Had ze gelijk? In de jaren daarvoor had ik secretaresses getraind en gecoacht en ik moet eerlijk zeggen: er zijn maar weinig secretaresses die echt zelf op zoek gaan naar trainingen. Ook voor het coachen werd ik door managers ingehuurd. Slechts een paar secretaresses hadden mij zelf benaderd. En al waren secretaresses heel blij met mijn coaching en heb ik tot op de dag van vandaag nog contact met hen: ze schreven zich niet op mijn nieuwsbrief in!

Even werd ik aan het wankelen gezet… 

Toch bleef ik bij mijn besluit: ik had in mijn eigen netwerk gepolst wat zij van de het idee vonden. En meteen kreeg ik hele positieve reacties: dit is waar ze op gewacht hadden! Dit bood perspectief om:

  • eindelijk weer te groeien
  • stappen te zetten m.b.t. de nieuwe ontwikkelingen in de markt
  • een nieuwe leuke baan te vinden (omdat ze eruit bezuinigd waren)
  • weer gevoel te hebben dat ze belangrijk zijn en toegevoegde waarde leveren

En dan heb ik het nog niet eens over persoonlijke motieven. Dus heel eigenwijs, heb ik toch doorgezet. Alhoewel, eigenwijs?

Ik had voorafgaand aan mijn besluit vele ondernemers gesproken en geïnterviewd om te vragen waar ze tegenaan lopen. En daar kwam iedere keer weer uit dat ze behoefte hebben aan hulp en ondersteuning.

Een paar voorbeelden per systeem

1. Dagelijks Management 
Hiervoor geldt dat het goed is om kennis te krijgen op welke wijze je op afstand ondernemers kunt ondersteunen:

  • Hoe kom je bij de juiste documenten
  • Hoe zorg je dat je de email van je klant kunt ontvangen/lezen
  • Toegang tot de agenda

2. Financiën 
Op welke wijze kan je de financiële administratie beheren. Of hoe zorg je dat facturen tijdig en juist verstuurd worden. Denk aan:

  • Online boekhoudprogramma’s
  • Online betaalmogelijkheden
  • Shoppingcart inrichten

3. (Online) Marketing 
Wat houdt marketing eigenlijk in. Wat is het verschil tussen offline en online marketing? Wat heb je nodig:

  • Online marketing tools
  • De wijze waarop je warme leads opbouwt
  • Hoe combineer je offline en online

4. Statistieken 
Voor velen misschien onbekend: dit houdt in dat je bijhoudt wat werkt en wat niet. Meten = weten.

  • Wat houdt je bij
  • Hoe lees je statistieken
  • Wanneer verander je iets in de aanpak?

5. Communicatie 
De wijze waarop je de relaties onderhoudt. Met klanten, leveranciers, leads, noem maar op. Heeft raakvlakken met marketing, maar ook met klanten die al diensten hebben afgenomen.

  • Hoe houd je de relatiegegevens bij
  • Hoe verstuur je gerichte mailings aan specifieke groepen
  • Hoe zorg je dat jij op afstand de communicatiestroom van je klant managet

6. Sales 
Het verkopen van de diensten of producten. Op welke wijze worden de diensten aangeboden? Hoe wordt de koop gesloten

  • Online lanceren van (nieuwe) diensten
  • Bijhouden van offertes en de stand van zaken in het verkoopproces
  • Het verstrekken van contracten

7. Diensten en producten leveren
Als je klant dan echt zijn dienst levert. Of het product moet toegezonden worden. Wat is hiervoor nodig om dit goed in regelen

  • Diensten online leveren
  • Hoe coaching online ingeregeld wordt
  • Bij online bestellingen van producten zorgen dat de levering automatisch uitgevoerd wordt

Je begrijpt dit zijn slechts voorbeelden. Maar het geeft wellicht een goed beeld op welk vlak jij graag meer kennis wilt vergaren. En ik zeg je: VA’s investeren niet in zichzelf? Nou, mooi wel! Goede VA’s zien zichzelf ook als ondernemer en gedragen zich ook zo. 

Op welk gebied zou jij graag meer willen leren? Welk systeem is voor jou nog totaal nieuw en mis je expertise?