Uitstelgedrag

Allemaal hebben we ermee te maken: Timemanagement. Hoe deel jij je tijd in, wat is wel belangrijk, wat niet en hoeveel kan je in de max. toegestane tijd die je beschikbaar hebt kwijt.

 

Waarom?

Waarom stellen we dingen uit? Iedereen heeft hier last van. Het leukste doe je vaak eigenlijk het eerst. En daar race je ook zo doorheen. Maar wat niet leuk is dat stel je soms uit. Of wat lastig is leg je even weg. En van 1 dag worden het 2 dagen en zo door naar een week. Hopelijk vergeet je het dan en het mooiste is als je het niet meer hoeft te doen. Als dat laatste gebeurt kijk ik meestal heel blij naar mijn agenda waarop staat: Het gaat niet om de vraag wanneer je het allemaal moet doen, maar of je het wel moet doen.

 

Uitstellen!

Wat we uitstellen is voor iedereen iets anders. Het kan zijn dat lastige telefoontje dat je moet plegen. Of die offerte voor die kritische klant.  Tot het moment daar is en je het niet meer uit kunt stellen. Dan ga je of als een trein of het wordt een complete ramp. De een heeft dat beetje adrenaline nodig en de ander klapt dan dicht.

En dan hebben we ook nog het cultuurverschil. In sommige culturen is het heel gewoon dat je wat later je antwoord krijgt. Ik zelf vind dat heel irritant. Het liefst heb ik altijd direct antwoord op mijn vragen. 

Mijn klanten geef ik ook altijd direct mee dat zij niet de enige zijn voor wie ik werk. Als ze mij nodig mochten hebben en ze bellen op neem ik alleen op als het kan. Soms krijg ik ongewenste appjes zo van ik moet je NU spreken. Tja daar kan ik niet zo heel veel mee. Als het mogelijk is neem ik op en anders niet. Ik moet nu eenmaal mijn tijd en energie verdelen en er zijn nou eenmaal zaken die ook ik echt af moet maken.

Dus waarom stellen we dingen uit? Als we toch, tegen beter weten in, weten dat als we het direct doen we ons een stuk prettiger voelen. Om eerlijk te zijn heb ik geen idee. Wel weet ik dat er bepaalde zaken bij mij altijd eerst even moeten landen. Landen in de zin van er even over nadenken. Of een mailtje pas maken als je de juiste woorden hebt gevonden of er een nachtje over hebt geslapen. 

 

Hoe ga je ervoor zorgen dat je wel alles af krijgt?

Hoe doe je dat nou, ervoor zorgen dat je alles af krijgt en dan het liefst ook nog binnen de door jou van tevoren bedachte tijd. Daar heb ik zelf het volgende op bedacht.

Maak aan het begin van de dag een planning van wat je allemaal moet doen. Wat niet op een bepaalde tijd moet dat schuif je even opzij.

  • Eerst schrijf je de zaken op die je op een bepaald moment moet doen (bijv. telefonische afspraken).
  • Dan zet je bovenaan je lijstje de zaken waar jij de grootste hekel aan hebt.
  • En aan het einde van de dag de zaken waarvan jij weet dat je ze leuk vindt of jij ze zo af hebt.

Las ook een beloning in, bijvoorbeeld, een koekje/ snoepje, een kopje thee voor jezelf. Even een wandeling. En plaats deze direct na een lastige klus.

Zet je telefoon op uit of stil als je een klus hebt waar je ff je aandacht bij dient te houden. Schrijf het ook op, telefoon stil, en daarna weer telefoon aan. Bij mij werkt het hopelijk bij jou ook! 

In de opleiding Virtueel Succes krijgen we ook vaak tips over hoe we een planning het best kunnen inplannen. Een jaarplanning een planning voor een lancering van een product of dienst noem maar op. Zo een planning geeft overzicht en zorgt ervoor dat je dingen “ziet aankomen” die je in je planning hebt gezet. En het geeft rust en ruimte!

Deel hieronder jouw tips voor het aanpakken van je uitstelgedrag. Wie weet heeft een ander hier ook nog wat aan!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *