Laat je zien!

Voor ondernemers is zichtbaarheid enorm belangrijk. Als mensen niet weten dat jij en je bedrijf bestaan, kunnen ze natuurlijk ook je diensten niet afnemen. Klinkt logisch. Tijdens de 2-daagse training kregen we dan ook het dringende advies om toch echt met enige regelmaat eens flink uit je veilige comfortzone te stappen en jezelf te laten zien, online én offline. Hoe spannend dat ook is. Ga naar netwerkbijeenkomsten, sluit je aan bij een leuke ondernemersvereniging, zoek contact met andere ondernemers, plaats eens een advertentie, maak (zakelijke) social media account(s) aan en zorg voor regelmatige posts.

Met name dat laatste – het regelmatig plaatsen van berichten – is trouwens wel een struikelblok voor veel ondernemers, merk ik. Dat was het ook voor mij, totdat ik een hele handige (gratis) online tool ontdekte waarmee ik ruim van tevoren berichten kan inplannen die dan automatisch geplaatst worden op maar liefst drie verschillende platforms. Voor mij is dat een uitkomst en ik denk voor velen met mij. Daarom ga ik er binnenkort een korte presentatie over geven, want nog niet iedereen weet dat dit mogelijk is en als ik iemand kan helpen, doe ik dat graag!

Ondernemen is een leerproces. Ik ontdek steeds nieuwe dingen. Veel ondernemers plaatsen af en toe een bericht of advertentie (als ze eraan denken of als er eindelijk even tijd voor is). Soms vinden mensen dat lastig, hebben ze de kennis of inspiratie niet of vinden ze het gewoon niet leuk (drie keer raden aan wie je het dan beter kunt uitbesteden…:) maar in dat geval zit er dus geen structuur in. En dat is nou net wat er nodig is om goed zichtbaar te worden; regelmaat, structuur en herhaling!

Af en toe iets plaatsen dat werkt dus niet. Zo bouw je niet aan je zichtbaarheid. Ik ben me verder gaan verdiepen in de achterliggende online marketingwijsheid. Hoe werkt het dan wel? Het klinkt best simpel eigenlijk, je moet alleen absoluut lange adem hebben (veel geduld!). Ken je de term Know > Like > Trust (> Buy) vanuit de marketing? In het kort werkt het zo: Je plaats berichten, je wordt opgemerkt, men vindt het interessant wat je doet en gaan je volgen. Men leert je steeds beter ‘kennen’ en zien dat je waarde biedt. Dat schept vertrouwen en uiteindelijk volgt er een investering. Meestal eerst een kleine, wat eventueel kan leiden tot een grotere investering, mits je kwaliteit levert en betrouwbaar bent.

Wij als ondernemers moeten dus eerst investeren in een goede band met onze (on)zichtbare volgers door met regelmaat te laten zien wat we in huis hebben. We merken zelf niet heel veel van deze ontwikkeling, omdat het een heel proces is (wat heel lang kan duren, van maanden tot zelfs jaren) . Eigenlijk merk je het pas op het moment dat je meer volgers krijgt (mits je dat in de gaten houdt) of als klanten je benaderen om samen te werken. Op dat moment hebben zij dat hele proces al helemaal doorlopen. En dan moet je je beloftes nog waarmaken en de klant aan je binden. Maar als dat lukt, wordt je klant waarschijnlijk een trouwe ambassadeur van jou en je bedrijf. En dáár gaan we voor, toch? Ik vind het zelf een mooi streven…

Ik las zoiets moois laatst: mensen kopen niet wat je doet, mensen kopen JOU. Dat is zo waar! Ik zie dat zeker ook online terug. Mensen die echt een stukje van zichzelf durven te laten zien en echt een eigen stempel (durven te) drukken, komen heel ver! Je toont je kwetsbaarheid en dat is herkenbaar natuurlijk. Je hoeft maar naar de reclames op televisie te kijken om te weten dat emotie heel goed verkoopt. Hoe vaak ik niet zit te sniffen bij zo’n reclamespotje, pfff. Ook de blog die ik schreef over mijn 12-jarige zoon die als brugklasser moeite heeft met het plannen van zijn huiswerk, is door zoveel meer mensen gelezen dan mijn andere (zakelijkere) blogs. Omdat dat herkenbaar is voor veel mensen (die ook een puberzoon hebben;).

Investeren loont dus, ook al zie je niet diréct resultaat. Vaak ‘borrelt’ er toch al wel ergens iets. Ook een salesgesprek wat niet doorgaat, kan in de toekomst zomaar leiden tot een opdracht. Of een leuke samenwerking. Je weet het niet. Blijkbaar weet je nooit hoe een balletje rolt. Interessant!

En jij? Hoe werk jij aan je zichtbaarheid? Any tips?

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *