Janke Papa | 27 oktober 2021

SEO: wat is dat eigenlijk? Waarom zou je SEO toepassen?

SEO Zoekoptimalisatie Academie Virtueel Professionals

Wat is SEO precies?

Inmiddels is SEO een veelgehoorde en veelgebruikte term bij website eigenaren. Maar wat is SEO precies? Ik merk dat er veel onduidelijkheden zijn. Zo denken veel mensen ‘als ik maar groene balletjes heb in Yoast dan is het goed’. Dat zal zeker wel iets helpen, maar is lang niet voldoende. SEO is meer dan de plugin Yoast invullen. In dit blog geef ik daarom graag wat achtergrondinformatie over SEO.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het betekent dat je je website op een manier optimaliseert / verbetert zodat de zoekmachine (meestal Google) je website beter gaat begrijpen. Als de zoekmachine je website beter begrijpt dat zal deze beter worden gerankt. Deze betere indexatie van je website zorgt er dus voor dat je website beter wordt gevonden door jouw potentiële klant.

Waarom moet je jouw (of je opdrachtgevers) website optimaliseren? Waarom is SEO belangrijk?

Ruim 70% van de mensen die op zoek is naar een bepaald product of dienst begint deze zoektocht online. Via de zoekmachine. In Nederland meestal via Google. Als ondernemer wil je graag dat jouw potentiële klanten jouw website te zien krijgen in de zoekresultaten.

Aangezien slechts 8% van de googleaars doorgaat naar de 2e pagina van de zoekresultaten is het heel belangrijk om op de eerste pagina te staan. Hoe beter jouw website is geoptimaliseerd, hoe meer mensen je website kunnen vinden. Dus hoe meer klanten en omzet.

Waarom wil de zoekmachine (Google) graag weten waar je website over gaat?

Google heeft maar 1 doel en dat is zo veel mogelijk tevreden gebruikers. Ben jij niet tevreden over de resultaten die Google jou voorstelt na jouw zoekopdracht dan ga je misschien wel een andere zoekmachine gebruiken. (Vanzelfsprekend zit hieraan vast dat Google meer geld kan vragen aan adverteerders als ze meer gebruikers hebben. Dus tevreden klanten leveren uiteindelijk ook meer geld op. Maar dat is natuurlijk prima 😊 )

Google wil dus het beste antwoord geven op de vraag van de gebruiker. En die vraag van de gebruiker bestaat uit 1 of meerdere zoekwoorden (keywords).

Hoe werkt de zoekmachine?

De robot van de zoekmachine noemen we ook wel eens crawlers of spiders. Waarom? Omdat ze het World Wide Web afstruinen, op zoek naar nieuwe en interessante websites. En alles wat ze tegenkomen slaan ze op in databases. Doet iemand een zoekopdracht dan worden razendsnel alle websites die matchen met de zoekopdracht in volgorde van belangrijkheid getoond.

Het is dus heel belangrijk dat ze ook jouw website vinden, indexeren en tonen in de zoekresultaten. Maar niet alleen dat. Het is belangrijk dat ze je website indexeren op basis van wat je écht doet en voor wíe je dat doet, dus op de juiste zoekwoord combinaties. Maar daar moet je ze wel even mee helpen.

De robot kan de website namelijk niet zien zoals wij mensen die zien. Ze worden wel steeds slimmer maar zij krijgen geen ‘gevoel’ bij een website waar ze op komen. Zo kunnen ze geen foto’s bekijken en zien dat een website er mooi verzorgd uit ziet. Je helpt de robot door te vertellen waar je website (en specifiek waar je pagina) over gaat. En ook door te vertellen wat er op een foto is te zien of waar een video over gaat. En door te vertellen dat een stuk tekst bijvoorbeeld je adres is. En ga zo maar verder…

Is SEO moeilijk?

Nee hoor, dat valt best mee. Het klinkt nu misschien wat ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel leuk als je weet hoe het werkt en hoe jij dat kunt inzetten. Daarom hebben we bij de Academie voor Virtueel Professionals ook een SEO-opleiding speciaal voor Virtueel Professionals gemaakt, die je stap voor stap alle facetten van SEO gaat leren. Eén van de cursisten noemde de opleiding ‘de kers op de taart na Virtueel Succes. ‘Nu kan ik me echt een marketing VP noemen!’.

Hoe werkt SEO?

Hoe het algoritme van de zoekmachine er precies uit ziet weet niemand. Het is net zoiets als het geheim van Coca Cola. Maar we weten wel heel veel. Er komen regelmatig publicaties vanuit Google waarin ze vertellen welke grote aanpassingen er zijn in het algoritme. Dat heeft soms grote impact. Bedrijven die voorheen heel goed werden gevonden kelderen opeens in de ranking en vice versa. Voor ondernemers die SEO naast hun andere werkzaamheden doen is het onmogelijk om op de hoogte te blijven van alle wijzigingen. Daarom werken grotere bedrijven vaak met SEO bureaus samen.

SEO pas je op je eigen website toe maar ook daarbuiten.

Je kunt SEO opsplitsen in onpage seo en offpage seo. Onpage seo pas je toe op je eigen website. Offpage seo wordt buiten je website gedaan.

Bij onpage seo moet je denken aan:

  • Techniek
  • Content

Bij offpage seo moet je denken aan:

  • Autoriteit

Techniek gaat over structuur, code en vooral snelheid en mobielvriendelijkheid.

Als je site technisch niet in orde is dan zal deze hoogstwaarschijnlijk niet op de 1e pagina van de zoekresultaten terecht komen. Check maar eens hoe snel je website is. En is je site wel helemaal geschikt voor alle formaten schermen? Check dat hier.

Veel onderdelen samen voor een betere SEO

Ik hoop dat je in deze blog hebt gezien dat er veel onderdelen zijn die samen zorgen voor een betere voor de zoekmachine geoptimaliseerde site. Er is heel veel te vertellen over SEO. Dat doen we tijdens de SEO opleiding en de 2 live trainingsdagen waarin je onder andere leert om een gedegen zoekwoordonderzoek te doen, om zeer goede content te schrijven en nog veel meer.

Ben je nieuwsgierig geworden? Geef je dan op voor een vrijblijvend intake gesprek of download de brochure op de pagina van de SEO / Zoekmachineoptimalisatie opleiding.