Samenwerken is het nieuwe netwerken

Regelmatig spreek ik VA’s die niet goed weten hoe ze aan opdrachten moeten komen. Het klinkt cliché, maar dit gaat natuurlijk niet vanzelf, je moet hier heel hard voor werken. Net zoals in de marketing is hier het know-like-trust principe van toepassing. Dit proces kost tijd en energie, maar het is de investering dubbel en dwars waard. Een juiste mindset is belangrijk. Verwacht ook niet dat je op de eerste de beste Open Coffee, naar huis gaat met een aantal nieuwe opdrachten.

Het gaat in veel netwerkbijeenkomsten om posities en ego’s. Tijdens een netwerkborrel zie je niet wie de talenten zijn en wie lopen te koketteren. Ik noem dit “old school” netwerken. Dit is het soort netwerken waar ik niet in geloof. De kracht van het netwerken zit in het samenwerken of bouwen aan iets gemeenschappelijks, aan iets wat elkaar verbindt. Mijn advies, sluit je aan bij een actief netwerk in jouw doelgroep en neem een bepaalde taak op je, vanuit jouw expertise. Zorg dat je zichtbaar bent door jouw talenten te laten zien en dan gaat de rest vanzelf. Je bouwt als het ware je eigen netwerk. Het voordeel is je leert steeds nieuwe ondernemers kennen, je werkt aan gezamenlijk doel en door jouw expertise in te zetten, krijg je echte verbinding en het vertrouwen om ook in de toekomst met elkaar samen te werken.

Zie netwerken als onderdeel van je werk en reserveer hiervoor ook tijd in je agenda. Ondernemen is topsport, probeer focus te houden en zorg ervoor dat werk en privé in balans blijven. Af en toe moet je ook nee durven zeggen, dat valt ook niet mee als startende ondernemer. Zeker als al dat zaaien zijn vruchten af gaat werpen.

1 Reactie

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *