Petra Fehring | 12 mei 2023
Processen saai? Integendeel: ze helpen jou!

Saai of tijdrovend?
Veel mensen vinden processen saai. Het klinkt saai. Het is niet spannend of sexy, dus processen? Wat moet je daarmee? Persoonlijk ben ik het hier helemaal niet mee eens. Processen Saai? Integendeel: ze helpen jou!
Waarom vinden velen het dan saai? Omdat het saai klinkt. Dus zijn ondernemers veel liever bezig met leuke, creatieve aspecten van het bedrijf. Met leuke klanten, nieuwe ideeën en ontwikkelingen. Het geven van trainingen, leveren van diensten, noem maar op.
Het probleem is echter dat als je niet werkt aan goed lopende processen dat alle taken en activiteiten binnen een bedrijf veel te veel tijd kosten. Ik zie ondernemers die continu brandjes blussen. Ad hoc problemen oplossen. Op het laatste moment nog alle losse eindjes aan elkaar proberen te knopen.
Zo zonde van je tijd en energie!
Waarom niet iedere keer een probleem/brandjes/losse eindjes voor eens en altijd oplossen en zorgen dat deze taken als een goed lopend proces worden ingericht?
Laat me eerst iets uitleggen. Voor ieder goed lopend bedrijf dat wil groeien en ontwikkelen is het belangrijk om systemen te implementeren.
Het maakt niet uit waar het over gaat:
binnen elk onderdeel van een bedrijf is het slim om een goed lopend systeem op te zetten!
Wij vormen samen met onze klanten een onderdeel van een systeem
Wanneer creëer je dan een systeem? Dat doe je voor steeds terugkerende taken!
Doe je iets eenmalig dan spreken we over een project. Denk bv. aan het maken van je website.
Wij als virtuele assistent zijn – samen met onze klanten – een onderdeel van ieder systeem.
Wij voeren taken uit. En in een systeem wordt bepaald welke taken wij uitvoeren. En tegelijkertijd welke taken onze klant uitvoert.
Het proces betreft de manier waarom het systeem loopt. De wijze waarop taken uitgevoerd worden. De volgorde, het idee erachter, met het doel voor ogen. Efficiënt en effectief.
Nee, een proces is helemaal niet saai. Het is juist iets waar je heel slim voor moet zijn. Je moet kunnen analyseren en bedenken wat de beste (werk)wijze is om de activiteiten binnen een bedrijf goed te laten lopen.
Als jij als virtueel assistent een proces voor je klant goed kunt inrichten, bewijs je direct je waarde!
Omdat een goedlopend proces zowel jou als je klant helpt. Zodat jullie je samen kunnen focussen op de bedrijfsgroei. Om meer succesvol te kunnen zijn. De volgende stap te kunnen zetten omdat het proces hiervoor goed ingericht en lopend is.
En goed lopende processen kan je ook toepassen bij andere klanten. Want de diensten of producten kunnen anders zijn, veel processen binnen bedrijven zijn gelijk. Daarmee bespaar je ook meteen tijd bij taken voor een nieuwe klant. Dus processen saai? Integendeel: ze helpen jou!
Werk jij veel met processen?
Richt je deze zelf in?
En wat zijn de meest voorkomende processen die jij keer op keer weer toepast?
Ben benieuwd of je nog mooie tips hebt!