Plan van aanpak, hoe pak je dat aan?

Vorige maand ben ik begonnen aan de opleiding Virtueel Succes aan de Academie voor Virtueel Professionals. Ik volg er de module Online Marketing & Sales, omdat ik behoefte had aan meer kennis over online marketing: hoe implementeer je het, welke online tools zijn er, wat werkt er voor jouw doelgroep? Alles dat je leert kun je direct toepassen bij een stageopdrachtgever, heel handig!

 

Plan van aanpak: waarom, hoe en wat?

De aftrap van de opleiding was een tweedaagse bijeenkomst in Haarlem. Daar kon ik kennis maken met mijn medestudenten, die ik tot dat moment alleen maar ‘virtueel’ had ontmoet via de online leeromgeving. Dag één stond in het teken van het schrijven van een Plan van Aanpak (PvA). In een PvA vertel je waarom je dit project gaat uitvoeren, hoe je dat wilt doen en wat je ermee wilt bereiken.

Stappenplan 

Een PvA bestaat uit de volgende onderdelen:

1. De aanleiding voor het project
Hier omschrijf je het probleem van je opdrachtgever. Wat zijn de mogelijke oorzaken daarvan, wat is de urgentie, hoe groot is het probleem?

2. De doelstelling
Hier vertel je wat je wilt bereiken. Wat is het einddoel voor de opdrachtgever na afloop van het project?

3. De opdrachtbeschrijving
Welke middelen zet je in om de doelstelling te bereiken? Wat wordt er opgeleverd? Wie doet wat? En wanneer? Het is belangrijk om hier zo specifiek mogelijk te zijn, zodat er een meetbaar resultaat kan zijn.

4. De werkwijze
Na de voorgaande stappen omschrijf je hier hoe je het gaat aanpakken. Je vertelt welke activiteiten je gaat uitvoeren. Maar ook: wat doe je niet. Wie en/of wat heb je nodig? Hoe delen we informatie met elkaar? Welke tools zet je in?

5. De planning
Nu je de ‘wat, wie en hoe’ weet maak je een planning. Je verdeelt de taken onderling en bepaalt wanneer iets afgerond moet zijn. Het is handig om een evaluatiemoment in te plannen: zo kan er gekeken worden of alles volgens planning loopt of dat er aanpassingen nodig zijn.

Terug naar de tekentafel

Met dit stappenplan kon ik aan de slag. Voordat ik aan de tweedaagse deelnam had ik mijn stageopdrachtgever uitvoerig gesproken en haar het hemd van het lijf gevraagd. Ik dacht dus wel te weten wat ik in het PvA kon zetten. Maar nadat ik de aanleiding, de doelstelling en de opdrachtbeschrijving had beschreven liep ik vast. Want bij de werkwijze kwam ik erachter dat er te veel onduidelijkheden waren. Schrijft zij alle content of doe ik dat? Hoeveel dagen van tevoren leveren we eigenlijk de informatie aan?
Dus zat er niets anders op dan terug naar de tekentafel te gaan en de laatste informatie te gaan halen. Uiteindelijk willen we dat verwachtingen helder zijn en dat het project tot een goed einde gebracht wordt. Toch?

2 Reacties

    • Linda den Hartog

      Dank je Carina!

      Antwoord

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *