Petra Fehring | 24 november 2021
Onderscheid jezelf met een persoonlijke marketing aanpak

Ga op zoek naar de ideale klant
Net als iedere andere ondernemer zul je als Virtueel Assistent of Professional ook aan marketing moeten doen. Je wilt dat klanten jou weten te vinden. Zichtbaar zijn in de markt. En wel zodanig dat je juist die klanten aantrekt waar jij naar op zoek bent.
Werken met de voor jou ideale klant moet je hoofddoel zijn. Bij deze klanten ga jij helemaal opbloeien. Hier word je zo blij van dat je niet anders meer wilt.
Dat betekent dat je op zoek gaat naar juist die klant. Maar hoe vind je hem? En wat kan je doen om hem te overtuigen dat jij de perfecte VA of VP voor hem bent?
In marketing gaat het altijd om de know-like-trust factor
Voordat een klant voor jou zal kiezen, doorloopt hij of zij een 3-tal fases:
1. Know: hij zal van jouw bestaan moeten weten
2. Like: hij wil je aardig vinden
3. Trust: hij moet het gevoel hebben dat hij jou kan vertrouwen
En dat is precies waar het bij marketing om draait. Deze 3 facetten zullen steeds weer in de wijze waarop jij aan jouw marketing werkt terug moeten komen.
1. Know
Zorg dat jouw doelgroep, de markt waar jij je op richt, jou leert kennen. Ze moeten weten dat je bestaat. Als dat niet bij hen bekend is, hoe gaan ze jou dan vinden?
Wat ga je hiervoor doen? Je wordt actief via een aantal marketing kanalen. Dat kan online of offline zijn. Denk aan:
- Social media kanalen (kies wat bij jou en jouw doelgroep past)
- Live netwerken
- Kennis delen door een workshop te geven
- Presentaties geven
- Blogs schrijven
- Podcast maken
- Filmpjes opnemen
- Website
Zorg dat je niet alleen visitekaartjes uitdeelt, maar toon echt interesse. Leer elkaar kennen, ga de interactie aan en laat zien dat je interesse hebt in de mensen die je ontmoet.

2. Like
Hier gaat het veel meer om de persoon achter het bedrijf. Men wil jou leren kennen. Denk bv. aan:
- Wat drijft jou om als VA of VP te werken?
- Wat is jouw visie op de wijze waarop jij jouw klanten dient?
- Wat doe je in je vrije tijd?
- Hoe ziet jouw leven eruit?
- Waar beleef jij enorm veel plezier aan?
- Wat is jouw standpunt in je leven en je werk?
Deel iets over jou. Geef jouw naam letterlijk een gezicht en een persoonlijkheid. Durf hardop te delen wat jouw mening is. En waar jij voor staat! Je weet maar nooit waarin je soms raakvlakken hebt met opdrachtgevers. Of waarom een opdrachtgever juist op zoek is naar jou!
3. Trust
Vertrouwen lijkt een heldere. Opdrachtgevers willen het vertrouwen hebben dat hun bedrijf in goede handen bij jou is. Dat je waarmaakt wat je belooft. Dat je proactief bent en eigen initiatief neemt om je taken op te pakken. Dat je meedenkt en advies geeft op jouw werkvlak. Omdat dit juist jouw expertise is.
Deel dus waar jouw expertise ligt. Tips delen via social media is een optie. Ook het delen van interessante artikelen kan prima. Laat echter ook iets unieks van jouzelf zien. Of deel ervaringen en testimonials van andere klanten.
Enkele voorbeelden:
- Je hebt een hekel aan schrijf- en spelfouten.
- Je bent een perfectionist maar je weet ook dat je je daar niet door tegen laat houden.
- Je houdt van analytisch te werk gaan.
- De manier waarop jij jouw klanten up to date houdt over de acties.
- Hoe jij een eventueel gemaakte fout oplost.
- Welke tools jij het liefst mee werkt omdat….