Maak het verschil door een ondernemersmindset

We horen het steeds vaker: een ondernemersmindset hebben is belangrijk. Denken als een ondernemer. Ook wanneer je in loondienst bent wordt steeds vaker gevraagd om een ondernemersmindset te ontwikkelen.

Waarom is dat zo belangrijk?

Het gaat om de manier waarop je denkt en naar jezelf kijkt. Hoe je reageert op situaties en gebeurtenissen. Hoe je denkt over iets nieuws leren. Of je reactief of proactief reageert op nieuwe uitdagingen. En als we het naar het werk relateren: stap je uit je comfort zone om nieuwe dingen te leren die van belang zijn voor het bedrijf, de klant, de opdrachtgever? Of hou je vast aan het bekende en vertrouwde en denk je dat je iets nieuws toch niet kunt?

 

Maak het verschil door een ondernemersmindset

Dr. Carol Dweck is een professor in de psychologie in Amerika die veel onderzoek heeft gedaan naar mindset. Zij heeft ontdekt dat er twee mindsets zijn:

  1. Fixed mindset / Statische mindset
  2. Growth mindset / Groei mindset

 Zij legt uit dat een groei mindset inhoudt dat je jezelf de kans geeft om nieuwe dingen te leren. Je gaat uitdagingen aan. Staat open voor kritiek. En ontwikkelt jezelf daardoor continu. Kijk ook eens naar haar TED presentatie ‘The power of believing that you can improve’. Onder het filmpje kun je de Nederlandse taal selecteren waardoor haar presentatie vertaald wordt. Ze heeft ook een boek  geschreven.

Michael Pilarczyk is een Nederlandse life en business coach en biedt interessante trainingen en informatie over ‘master your mindset’. Of wat dacht je van Tony Robbins? Als iemand mensen inspireert om anders over zichzelf te denken en hen uitdaagt om stappen te zetten die ze voorheen nooit durfden is hij het wel!

Zo zijn er nog vele anderen. Waarom doen ze dat? Omdat ze weten dat er ieder mens zoveel meer in zich heeft. Maar mensen houden zichzelf klein door hun eigen mindset. En dat willen ze graag veranderen.

Maak het verschil door een ondernemersmindset

Wat heeft dit alles te maken met een ondernemersmindset? 

Als jij optimaal wilt helpen om bedrijven te laten groeien, om je opdrachtgevers te ondersteunen en te adviseren, zal je zelf moeten gaan nadenken hoe je dat wilt vormgeven. Vanuit welke rol wil je dat doen? Welke diensten lever je dan? Hoe pak je het aan? Hoe stuur je al doende in de praktijk bij? Welke onderdelen zijn wezenlijk in een bedrijf? Hoe onderbouw je de benodigde investering?

Als MKB-ondernemers zeggen dat ze commitment zoeken. Duidelijke afspraken willen hebben over de verwachtingen die waargemaakt moeten worden. Dat ze experts zoeken die weten waar ze over praten en dit daadwerkelijk in de praktijk tonen. Dan zoeken ze dus VP’s die hiervoor gaan staan.

Denk als een ondernemer. Verdiep je in de materie. Weet wat werkelijk belangrijk is. Hoe een bedrijf succesvol kan worden. Draag daar aan bij door die taken op te pakken die voor het bedrijf op dat moment wezenlijk zijn om een volgende stap te zetten. En neem verantwoordelijkheid voor jouw aandeel daarin.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *