Lanceren, hoe moet dat?

Vrijdag was er weer een ‘live’ trainingsdag van de academie, met als thema: de lancering. Terwijl ik ‘s morgens vroeg aansloot bij de lange rij auto’s richting Haarlem bedacht ik me hoe heerlijk het is dat ik vanuit huis kan werken. Geen files, geen frustraties onderweg, niet opgefokt op je werk aankomen (terwijl je al een half uur eerder dan normaal van huis bent vertrokken!), maar rustig – met een kop koffie achter m’n pc – de werkdag opstarten. Ik vroeg me ook af hoeveel van die filerijders naar kantoor rijden om daar dingen te gaan doen die ze ook vanuit huis zouden kunnen doen. Ik vermoed dat het er velen zijn, maar dat de organisatie waar ze voor werken nog niet op deze ‘nieuwe’ manier van werken is ingericht. Zo jammer.

 

Wat is een lancering?

Het thema van de training was: lancering. Een lancering is een planmatige aanpak om een dienst of product aan te bieden gedurende een afgebakende periode. Opdrachtgevers zijn vaak lang bezig met het creëren van een (nieuw) product, maar vergeten het hele lanceringstraject. Als virtueel professional kun je hem of haar hier goed bij ondersteunen, daarom is het ook een verplicht onderdeel van de stageopdracht.

Van strategie tot uitvoering: de 5 fases van een lancering

We leerden dat een lanceringstraject uit een aantal fases bestaat. De eerste is strategie en planning: welke marketingmiddelen zetten we in, wat is ervoor nodig en wie doet wat. En wanneer.

De voorbereidingsfase is de langste fase. In feite is dit de uitvoeringsfase van de strategie, waarin je bijvoorbeeld je email- en salesteksten schrijft, video’s maakt, testimonials opvraagt, een autorespondertool inricht en een landingspagina maakt. Soms kan het nodig zijn om experts in te schakelen voor bepaalde onderdelen.

De pre-lanceringsfase is het moment waarop de doelgroep informatie krijgt om hen mee te laten groeien naar het moment waarop de dienst daadwerkelijk gelanceerd wordt. Meestal is dit gratis, zoals het delen van een paar video’s, een gratis download of een webinar.

Dan de daadwerkelijke lancering: de salespagina is live en de dienst kan verkocht worden. Acties in deze fase kunnen zijn het beantwoorden van vragen die de doelgroep heeft, bijhouden hoeveel inschrijvingen er zijn, prijs aanpassen bij einde vroegboekkorting en het regelmatig versturen van e-mails om te informeren dat de dienst live staat.

Na de lancering kan de salespagina gesloten worden en moeten nieuwe klanten goed op de hoogte worden gehouden over de vervolgstappen door bijvoorbeeld follow-up mails waarin allerlei informatie wordt gegeven.

Denk goed na over de klantreis

Al met al zijn er een hoop zaken om rekening mee te houden en is ieder onderdeel een schakel in een groter geheel. Belangrijk dus om van tevoren de klantreis goed in kaart te brengen, zodat er geen schakeltjes missen en de marketingmachine vloeiend kan doorlopen.

Het was een leerzame dag en ik kan met m’n opdrachtgever om tafel om haar lanceringstraject te bespreken.

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *