#Keuzes

Als ondernemer sta je voor veel verschillende keuzes, waarbij je van minstens de helft geen kaas hebt gegeten van het betreffende onderwerp. Of het ligt aan mij dat kan natuurlijk ook nog ;)…..
Ik heb de afgelopen weken voor veel (bewuste) keuzes gestaan, zoals deze:

  • Logo van mijn bedrijf
  • Huisstijl van mijn bedrijf
  • Briefpapier
  • Look van mijn website
  • Teksten van mijn website
  • Visitekaartje
  • Handtekening onder de mail

Dit zijn allemaal zaken waarbij het van belang is om goed na te denken wat jij wilt en wat het uitstraalt.  En niet te vergeten: wat spreekt de klant aan. Zo sta je al beginnend ondernemer voor allemaal uitdagingen, die op zijn minst gezegd wel wat tijd en moeite kosten.  #Keuzestress! Gelukkig zijn er op het internet genoeg goede (en foute) voorbeelden van websites en marketing teksten te vinden. Dus kritisch kijken, een keuze maken en gewoon DOEN! Het maakt mij alweer onzeker al deze keuzes. Ik merk aan mijzelf dat ik ergens begin te twijfelen aan mijn kunde, want van alle verschillende zaken waar een keuze in gemaakt moet weet ik van meer dan de helft bijna niets. Zouden andere ondernemers dit ook hebben? Of ben ik de enige die hier mee worstelt?

Logo

Het eerst wat – na het bedenken van je bedrijfsnaam – belangrijk is, is het ontwerpen van je logo. Welke kleuren vind je mooi, wat stralen deze uit? Er zijn zoveel mogelijkheden. Ik heb ervoor gekozen om zelf het logo te ontwerpen via een website, die jou bepaalde velden vraagt in te vullen en vervolgens daardoor een selectie aan logo’s laat zien. Een soort logo-machine zeg maar. Super handig(hier de link). Maar er gaat wel veel tijd in zitten, mede omdat ik ook hier weer merk dat ik het wel perfect wil hebben…

Visitekaartje

Ik heb gekeken naar de websites van anderen en op Google gezocht op ‘visitekaartjes’.  Ik kwam er niet helemaal uit, moeilijk om een keuze te maken. Gelukkig hebben we als deelnemers van de opleiding ‘Binnen tien weken een lopend VP Bedrijf” een gezamenlijke Whatsapp groep. Hier heb ik mijn vraag samen met mijn ontwerp op gegooid, met de vraag wat ze er van vonden. Zo veel mensen en zoveel wensen. Ik heb gemerkt dat het heel fijn was om een hulplijn te hebben, die je kunt raadplegen op het moment dat je het zelf niet meer weet. Door de feedback van mijn collega-deelnemers, ben ik uiteindelijk gekomen tot het visitekaartje wat ik nu heb, zie onderstaande. Dit kaartje wordt met een metallic-look gedrukt dus dan springen de gouden letters er extra mooi uit.

Marketing

Momenteel ben ik met alles bezig wat nodig is om voor een soepele start van mijn bedrijf te zorgen. 1 april a.s. wil ik gaan beginnen, dus de tijd begint zo langzamerhand wel te dringen.  

Voor mij is het van groot belang om klanten te werven en om interessante contacten op te doen.

Hoe doe je dat? Hoe zorg je dat je voldoende klanten krijgt? Hoe zorg je dat je zichtbaar bent?
Ik zie op Social Media, dat er heel veel Virtueel Professionals(VP’s) zijn die hier mee worstelen. Er zijn genoeg cursussen, programma’s en trainingen om te zorgen dat je een echte Pro wordt wat betreft Online Marketing. Ik heb het idee om in de toekomst de opleiding Virtueel Succes te gaan doen, bij de Academie voor Virtueel Professionals. Lees er meer over Virtueel Succes op deze pagina. Maar dat is voor de toekomst, eerst maar klanten hebben.

Zichtbaarheid

Om zichtbaar te worden is het belangrijk om tijdig mijn website te lanceren en te zorgen dat mijn Social Media kanalen op orde zijn. Ik leg op Social Media nieuwe contacten met collega-VP’s en reageer op artikelen die ik interessant vind. Op die manier probeer ik zichtbaarder te worden voor mijn collega-VP’s en ondernemers.

Daarnaast vind ik het ook belangrijk om contacten te leggen met andere ondernemers. Dus ga ik binnenkort naar een aantal netwerkbijeenkomsten. Naar netwerkbijeenkomsten gaan is een keuze, ik denk een goede keuze omdat ik zo mijn netwerk kan uitbreiden. Spannend, maar ik ben heel nieuwsgierig naar wat voor soort ondernemers ik daar ga treffen!

Welke (bewuste) keuze(s) maak jij voor jezelf?

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *