Petra Fehring | 16 februari 2022

Kan je als VA / VP voor elke branche werken?

Kan je als VA / VP voor elke branche werken

Kies je niche!

Als je kijkt voor wie je je diensten levert, dan adviseer ik je altijd om te kiezen voor een niche. Een niche is een heel specifieke groep klanten waar je voor werkt en/of heel specifieke diensten die je levert. Waarmee jij jezelf in de markt zet. Waardoor klanten denken: bij jou moet ik zijn!

Een van die onderdelen is kiezen voor een specifieke branche. Waarbij jij kunt zeggen: ik heb de beste kwaliteiten, vaardigheden, kennis, etc. om juist deze branche te dienen. Herkenbaar voor jou? Heb jij specifiek kennis in een bepaalde branche?

Waarin onderscheid jij je t.o.v. iedere andere VA of VP?

Als je het lastig vindt om een niche te kiezen, kan ik je alvast zeggen dat we in principe voor elke ondernemer kunnen werken. Iedereen heeft ondersteuning nodig. Van zelfstandig ondernemer tot MKB bedrijven. Een belangrijk criterium is wel: kunnen ze jou betalen?

Een ondernemer die een VA of VP inhuurt, is een ondernemer die een doel voor ogen heeft.

Die echt een bedrijf wil zijn, die bouwt aan ontwikkeling, een expertstatus wil hebben in zijn eigen niche, die een eigen strategie heeft hoe hij de markt gaat benaderen. Dus geen huis-tuin-keuken ondernemer die meer hobbymatig bezig is. Je wilt voor een ondernemer werken die echt kan en wil leven van zijn eigen bedrijf.

Hoe selecteer jij jouw niche?

Om te kijken op welke branche jij je wilt richten, kan je voor jezelf de volgende 2 zaken onderzoeken.

1.      Waar ligt jouw werkervaring?

Het lijkt een open deur, maar dit is het meest makkelijk om te kiezen. Zeker als je net start:

  • Wat is je werkervaring?
  • Welke branches heb je gewerkt?
  • Wie waren de klanten van jouw werkgever?
  • Met wie heb je samengewerkt?
  • Waar worstelden jouw werkgevers, collega’s mee?
  • Etc.

2.      Spreek de taal van jouw klant

Het klinkt misschien heel vreemd, maar je zult merken dat het heel belangrijk is om de taal van jouw klant te spreken. Wat bedoelen we dan met ‘dezelfde taal’?

  • Je begrijpt waar je klant over spreekt
  • Je kent de vaktermen
  • Je weet wat er in deze branche speelt
  • Je weet met welke ontwikkelingen deze klant te maken heeft
  • Je weet met welke zaken deze branche/klant worstelt

Waar het om gaat is dat als jouw klant over een specifiek onderwerp spreekt, jij begrijpt waar het over gaat. En andersom, jouw klant begrijpt ook jouw voorstellen en heeft vertrouwen in jouw kennis en advies.

Dit is een mooie richtlijn om te ontdekken voor welke branche je wilt werken.

Durf te kiezen voor een branche waar jij helemaal blij van wordt!