Instagram, hoe werkt het?

Afgelopen week had ik een online training over hoe je Instagram kunt inzetten voor jezelf en voor klanten. Voordat de training begon werd de vraag gesteld of wij al bekend zijn met Instagram en of wij het zelf gebruiken of voor onze klanten. In mijn geval is dat beide: ik gebruik Instagram zowel voor mijzelf als voor mijn klanten. Graag deel ik een aantal tips over het opzetten van een bedrijfsprofiel op Instagram.

Bedrijfsprofiel Instagram
Als je als ondernemer gebruikt maakt van Instagram raad ik je aan om een bedrijfsprofiel aan te maken, mocht je dat nog niet hebben. Een bedrijfsprofiel biedt veel meer mogelijkheden dan een privé-account. Maak je gebruik van een privé-account en je wilt overstappen naar een zakelijk account, dan kan dat heel eenvoudig.

Je opent je Instagram pagina, klikt rechts bovenaan op de drie streepjes en vervolgens scroll je onderaan op het icoon Instellingen: onderaan bij de Instellingen staat ‘Overstappen op bedrijfsprofiel’. Als ondernemer raad ik je aan om een bedrijfsprofiel aan te maken omdat je dan de mogelijkheid hebt om te adverteren en de statistieken te bekijken. Deze functies heb je niet op een privé-account.   

 Hoe zet je een bedrijfsprofiel op?
Het is belangrijk dat je duidelijk neerzet in je profiel waar je bedrijf voor staat en wat je zoal doet als ondernemer, zodat eventuele klanten/bezoekers die op je profiel komen meteen zien wat jij ze kunt aanbieden en wat je voor ze kunt betekenen. Daarnaast kun je één link neerzetten in je profiel. Dat kan bijvoorbeeld de pagina zijn van je website maar je kunt ook gebruik maken van Linktree; dit programma is gratis. Met Linktree kun je meerdere links gebruiken om je klanten vervolgens door te verwijzen naar een pagina. Ik heb voor Linktree gekozen, waardoor je bij mij kunt kiezen voor mijn website en voor mijn blogs.
Plaats je een bericht op Instagram dan kun je wel een link meegeven, alleen kun je deze niet aanklikken. Daarom staat er regelmatig onderaan een bericht: “Check de link in mijn bio”. Zo kun je bijvoorbeeld dus doorklikken via Linktree naar mijn blogs. Je moet  goed voor jezelf bedenken wat de volgende logische stap is als klanten op jouw bio klikken. Waar wil je dat je ideale klant naartoe gaat?

Heb je nog geen Instagram bedrijfsprofiel, dan kun je er met bovenstaande tips een aanmaken. Ik wens je heel veel succes. Kom je er niet helemaal uit of heb je vragen, laat een reactie achter onder deze blog of mail mij via welkom@irmawuite.nl.

 

 

 

 

 

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *