Petra Fehring | 8 juni 2023
In 6 stappen email marketing toepassen (deel 1)

Online marketing toepassen is ‘hot’
Iedere ondernemer wil dat graag. Omdat:
- we zo meer zichtbaar zijn
- potentiële klanten ons weten te vinden
- dit makkelijk te delen en door te sturen is
- online marketing goedkoop is
- iedereen online zit en dus sneller bereikbaar en gevonden
Dus ondernemers willen dit graag implementeren en toepassen. Hoewel niet iedereen weet hoe ze dat moeten doen. Daarom wil ik dit aan jou als virtueel assistent delen. Zodat jij hier meer over weet:
Vandaag deel 1: in 6 stappen email marketing toepassen
Want ondernemers die met een VA (willen) werken zijn geneigd naar jou te kijken om dit in te regelen. Dat is prachtig natuurlijk. Maar dan moet je wel weten waar het over gaat. En hoe je dat aanpakt. Want het klinkt makkelijk: email marketing. Maar waar het gaat het dan werkelijk over? En stuur je ‘gewoon’ mailtjes via de email? Of wat bedoelen we nou exact?
Voordat ik van start ga, wil ik je nog wel waarschuwen. Ik zie nl. dat ondernemers naar de VA kijken alsof wij dat allemaal ‘gaan regelen’. Dat kan tot een bepaalde hoogte. Wij implementeren. Wij doen. Wij voeren uit.
Wij bedenken het echter niet! We kunnen wel meedenken en sparren!
Daar ligt dus de grens: de ondernemer bepaalt zelf de volgende punten:
- de inhoud: dus de content wordt door hem geschreven
- de frequentie: wat wanneer (en aan wie) wordt gestuurd
- het doel: wat wil hij hiermee bereiken?
Stap 1, 2 en 3 van het toepassen van email marketingemail
Stap 1: bepalen van het doel
Marketing doe je natuurlijk niet zomaar. Je hebt een doel voor ogen waarvoor je het inzet. Denk bijvoorbeeld aan:
- het lanceren van een nieuwe dienst
- doorgeven dat de inschrijving van een programma geopend is
- meer abonnees op je nieuwsbrief krijgen
- het geven van een gratis webinar waarvoor je aanmeldingen wilt krijgen
- een enquête sturen waardoor je meer inzichten krijgt waar de doelgroep mee worstelt
Als het doel helder is, weet je waarom je de email marketing campagne gaat inzetten.
Stap 2: aan wie stuur je de emails?
In 9 van de 10 gevallen stuur je het aan je hele ‘lijst’. De achterliggende gedachte waarom ondernemers gratis downloads aanbieden op hun website is het feit dat ze hierdoor aanmeldingen krijgen van geïnteresseerden. Dit zijn allemaal potentiële klanten die op een ’lijst’ komen. En deze lijst gebruik je om emails naar toe te kunnen sturen.
De meeste ondernemers laten deze geïnteresseerden alleen naam en email adres invullen. Dat is helemaal goed. Betekent wel dat je in feite niet een onderscheid kunt maken, je stuurt alle emails naar iedereen. Zelf heb ik nog 1 extra veld toegevoegd. Ik wil weten waarom iemand zich aanmeldt, d.w.z. ik wil weten wat hun achtergrond is.
Hierdoor val ik niemand ‘lastig’ met mailings die voor hen niet interessant zijn.
Een andere mogelijkheid is nog dat bezoekers op de website bij bepaalde programma’s kunnen aangeven dat ze op de hoogte gehouden willen worden. Dat doe ik ook. Hierdoor krijgen geïnteresseerden als eerste een email wanneer ik een programma openstel voor aanmelding.
Stap 3: wanneer stuur je de emails?
Het is slim om de emails gedurende een bepaalde periode te sturen. Veel mensen zijn ‘bang’ dat ze iemand overspoelen met emails. Toch is dat een misvatting. Het is belangrijk om regelmatig te mailen. MAAR: dan moet het wel waardevolle informatie zijn. Daarover meer in stap 4.
Abonnees/lezers die deze ondernemer volgen, hebben interesse wat geboden wordt. Het is informatie die ze interessant vinden en die hen helpt met het oplossen van een bepaald probleem. Het is echter niet zo dat iedereen meteen maar bestelt. Daarom wil je een relatie opbouwen en stukje bij beetje informatie delen.
Als je een email marketing campagne start doe je dat dus ook stapsgewijs. Iedere keer leest de abonnee een stukje meer informatie. Zo kan de abonnee een beeld gaan vormen of het wat voor hem is.
Afhankelijk van het doel van de marketing campagne plan je daarom een aantal emails in en deel je steeds meer over hetgeen waar de campagne over gaat. Gemiddeld is dat tussen 2 en 4 weken tijd. Je kunt een campagne niet continu door laten gaan. Het is belangrijk om het tijdspad wel af te bakenen.
Volgende week vertel ik over stap 4 t/m stap 6. Anders wordt het wel een heel lang verhaal 😀
Pas jij al email marketing voor een klant toe? Hoe help jij hem/haar hierbij? Laat het mij weten.