Hoe zorg je voor een gelijkwaardig rol naast je opdrachtgevers?

De titel ‘assistent’ maakt dat sommigen – zowel opdrachtgever als de virtueel assistent zelf – niet vanuit een gelijkwaardige rol samenwerken. Alsof er sprake is van hiërarchie. De opdrachtgever die hoger op de ladder staat dan jij.

In mijn beleving is dat niet zo. Sterker nog, mijn motto is altijd: je bent niet ondergeschikt aan je opdrachtgever, je staat juist naast je klant. Als een gelijke.

Maar wat doe je als je dat niet zo ervaart? Als je het gevoel hebt dat je eerder de ondergeschikte rol krijgt of juist neemt?

Hoe zorg je voor een gelijkwaardig rol naast je opdrachtgevers?

Het begint allemaal bij jezelf. Jij gaat een samenwerking aan. Jij neemt de opdracht aan die uitgezet wordt. En daarmee bepaal je vanaf het begin HOE die samenwerking loopt.

De meeste VA’s hebben voorheen in loondienst gewerkt in een ondersteunende rol. Daardoor ben je geneigd om nog steeds te denken vanuit een baas/werknemer relatie. Alleen: dat is nu niet meer zo. Je bent allebei ondernemer. En ja, de opdrachtgever is de klant. Dus hij zet een opdracht uit en betaalt jou hiervoor. Vanuit dit oogpunt zou je nog kunnen denken vanuit een hiërarchie constructie.

Er is echter 1 verschil: de opdrachtgever verwacht met een expert te gaan werken. Iemand die alles weet over het werk dat uitbesteed wordt. Die initiatief neemt en het regelt. Die bepaalt wat nodig is om een doel te bereiken.

Als je wilt dat een opdrachtgever ook zo met jou gaat werken, betekent het dat jij vanaf het begin die rol van expert op moet pakken. Dat je meteen zorgt dat je de lead neemt in jouw aandeel van het werk. En van de opdracht.

Zorg daarom dat de verwachtingen voor beide partijen helder zijn!

Laten we een voorbeeld nemen die heel visueel is en voor iedereen herkenbaar. Stel je huurt een schilder in.

  • Wat verwacht je dat die schilder doet?
  • Wanneer moet het af zijn?
  • Zorg jij voor het materiaal of doet hij dat?
  • Weet jij wat het beste op jouw muren kan of wil je advies van de schilder?
  • Ruimt de schilder het afval op of doe jij dat?
  • Wat moet jij doen (bv. kamer leegruimen?) zodat die schilder kan doen wat hij moet doen?
  • Wanneer ben je tevreden?
  • Wat gebeurt er als jij tussendoor bedenkt dat een andere kamer ook gelijk geschilderd kan worden?
  • Hoe voelt het om de schilder te moeten betalen terwijl je niet tevreden over het resultaat bent?
  • Wat zeg je wanneer je heel blij met het resultaat bent en hoe spreek je over de schilder ten opzichte van anderen?

Als je heldere afspraken hebt gemaakt en de verwachtingen van beide kanten zijn helder, kan je de klus dan met een gerust hart overlaten aan de schilder? Wanneer is een schilder een expert voor jou?

De clou is dus verwachtingen helder maken vanaf dag 1!

Hoe doe je dat? Eigenlijk heel simpel:

  1. Vraag zoveel mogelijk door zodat je helder hebt wat het doel is van de opdracht. Wat is het resultaat dat de opdrachtgever wil bereiken?
  2. Wat kan jij daarin betekenen? Wat is jouw expertise? Zijn er onderdelen die jij niet doet? Kan je een deel van de werkzaamheden beter aan een ander uitbesteden?
  3. Wat wordt jouw rol tijdens de opdracht? En wat wordt de rol van de opdrachtgever?
  4. Wat is er nodig om het doel te halen? Zorg dat je dit krijgt, stuur hierop, vraag om input, moet je iets oefenen of testen, heb je materiaal nodig, etc. etc.
  5. Neem een opdracht niet als vanzelfsprekend maar zorg echt dat je alles begrijpt zodat je ook weet dat je op de goede weg zit gedurende de opdracht.
  6. Lever de kwaliteit waarvoor je ingehuurd wordt zodat je opdrachtgever weet dat hij op jou kan vertrouwen en een tevreden klant is.

Pas dan zal de opdrachtgever met jou vanuit een gelijkwaardige rol samenwerken.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *