Petra Fehring | 18 mei 2023
Hoe zorg je ervoor dat je voldoende werk krijgt?

Dus meer dan een hap snap klusje
De grootste worsteling van virtuele assistenten is de zoektocht naar klanten. Correctie: de zoektocht naar klanten die op continu basis ondersteuning vragen. Die succesvol zijn en verder willen groeien. Dus meer nodig hebben dan hap snap een klusje. De vraag die ik dan steeds weer krijg is: Hoe zorg je ervoor dat je voldoende werk krijgt?
Ik zie steeds meer virtuele assistenten ‘ontstaan’. Mensen die dapper zijn en het heft in eigen handen hebben genomen om zelfstandig te worden. En hun expertise omzetten in het ondernemerschap als virtueel professional. Dit juich ik van harte toe. Omdat ik weet dat deze dappere mensen meer mogelijkheden zien. Omdat ze al jaren stilstaan en in loondienst niet de uitdaging en ontwikkeling krijgen waar ze naar verlangen.
Toch krijgt menig VA geen opdrachtgevers!
Het probleem is dat veel virtueel assistenten zich teveel als secretaresse profileren. Ze bieden taken aan op secretarieel vlak. Dat is echter niet hetgeen waar de meeste succesvolle ondernemers naar zoeken. Omdat deze taken prima door de ondernemers zelf gedaan kunnen worden. Omdat dit niet hetgeen is waarin ze investeren!
Denk maar aan het bedrijfsleven. Ook daar worden secretaresses als overhead gezien en eruit bezuinigd. Waarbij managers voortaan zelf hun agenda en mail moeten beheren. Of dit een slimme oplossing is, is een tweede (ik denk persoonlijk van niet). Maar het is een teken dat dit dus niet meer de hoofdtaak van een secretaresses is/wordt. Ook in het bedrijfsleven!
Daar sta je dan: heb je de stap gezet naar een eigen VP-bedrijf, heb je geen klanten!
Waar kan je je wel op richten?
Als virtueel professional is het belangrijk dat je de kosten voor jouw inzet weer terugverdient. Zeker als je een klant wilt die jou graag op continu basis inhuurt. Zodat jij jouw diensten in de vorm van een pakket aanbiedt en dit pakket iedere maand weer afgenomen wordt. Zodat jij weet wat jouw inkomsten per klant en per maand zijn. En je dus voldoende werk en inkomsten hebt.
Om dit te kunnen bieden, moet je je richten op de 3 meest belangrijke onderdelen voor iedere ondernemer:
- (Online) marketing
- Klanten
- Financiën
Denk maar aan je eigen bedrijf: zonder marketing geen klanten -> zonder klanten geen geld. En zonder geld heb jij geen bedrijf waarvan je kunt leven.
Als jij zorgt dat je je klant kunt helpen met (online) marketing, help je met nieuwe klanten werven. Dat betekent dat jouw opdrachtgever (jouw klant) weer meer inkomsten genereert en daardoor succesvol(ler) wordt. Hierdoor ontstaat continuïteit bij jouw klant. Waardoor hij ook continu jouw diensten nodig heeft.
In de basis is het heel eenvoudig. Daarom is het slim dat je zorgt dat jouw kennis en vaardigheden richt op de 3 belangrijkste onderdelen voor ieder bedrijf. Waarmee je de investering voor jouw diensten waarmaakt.
Welke diensten bied jij aan?
Welke vragen stellen potentiële klanten het meest aan jou?
En kan jij deze vragen invullen?
Ben benieuwd naar jouw ervaring in de markt.