Petra Fehring | 17 april 2023
Hoe zet jij de grote stap naar zichtbaarheid?

Zet jij jezelf op de voorgrond?
Wij zijn de mensen achter de schermen. We werken hard om zaken gewoonweg geregeld en gedaan te krijgen. We doen mega veel. Maar men ‘ziet’ ons niet. Toch?
Zelf heb ik daar altijd een soort van strijd in mezelf over gehad. Aan de ene kant wil ik dat men ziet wat ik allemaal doe en beteken. Ik wil toch erkenning en waardering voor mijn inzet voelen. Aan de andere kant vind ik het lastig om mezelf op de voorgrond te zetten, althans zo voelt dat. Laat mij maar gewoon doen.
Dat hoor ik ook van andere virtuele assistenten (en voorheen secretaresses)…
Woorden als ondersteunen, assisteren, backoffice, ze beschrijven allen precies onze rol en hoe we ons vaak -niet- profileren. Nou is er niets mis met een bescheiden houding en opstelling (zou bijna zeggen: in tegendeel) maar als ondernemer moeten we dit toch anders aanpakken.
En zo doe je dat:
Ik bagatelliseer niets, ik weet dat het spannend en eng is. Daarom is het belangrijk om voor jezelf helder te maken wat je wilt bereiken met het zichtbaar worden. Wat is je doel? En daarna beslis je welke wijze bij jou past. Laten we dat wat uitdiepen.
1. Bepaal je doel
Als je geen doel hebt, is de stap mega groot om te zetten. Daarom is het belangrijk om voor jezelf te bepalen wat je wilt bereiken. Want onafhankelijk van de wijze waarop je zichtbaar wordt, je zult zelf actief moeten worden.
Als je een startende virtuele assistent bent, wil je in het begin vooral klanten vinden. De eerste klant is het lastigste. Zodra je met de eerste gestart bent, wordt de drempel om de volgende klant te zoeken al wat lager. Maar hoe dan ook moet jij aan de slag om jezelf te laten zien. Om te tonen wie je bent en wat je kunt.
Als je reeds een ervaren VA bent, wil je je vaak meer specialiseren. Heb je een bepaalde niche waar je je op richt? Of bied je misschien hele specifieke diensten aan? Dan wil je herkend worden als de expert op die vlakken. En misschien wil je zelfs een volgende stap zetten zoals Online Business Manager worden of trainingen geven. Of ben je op zoek naar bepaalde kennis en vaardigheden? Dan is dat je doel met zichtbaarheid creëren.
2. Bepaal de wijze waarop je jezelf zichtbaar maakt
Er zijn verschillende manieren om zichtbaar te worden. Een website hebben, lijkt het meest voor de hand te liggen. Maar daar komen niet automatisch nieuwe klanten op af. Het is een mooie manier om meer over jezelf en jouw diensten te vertellen. De meeste mensen gaan echter pas op je website kijken zodra ze je op een andere wijze ‘ontmoet’ hebben.
Om mensen te laten zien dat je bestaat zijn er nog 2 kanalen die sneller werken:
Het online kanaal
En dan bedoel ik sociale media. Er zijn verschillende mogelijkheden en ik zou kiezen welke het beste bij jou past. Ik noem de 3 meest bekende:
- LinkedIn is wat mij betreft een must. Het meest zakelijke netwerk waar jij je profiel uitgebreid kan invullen én een link naar je website kunt plaatsen
- Facebook zakelijke pagina: hierop kan je ook net als bij LinkedIn meer over je bedrijf vertellen en contactgegevens achterlaten. Ook een mooi alternatief als je nog geen website hebt. Maar ook hiervoor geldt: je zult actief moeten communiceren met je doelgroep dus tips, advies, berichtjes, blogs etc. Deel wat interessant is of naar welke netwerkbijeenkomst je gaat. Dan kunnen mensen je zo live ontmoeten.
- Instagram, Snapchat, TikTok? Kijk waar jouw ideale klant actief is en bepaal dan of het social media kanaal bij je past.
Volg anderen en word lid van groepen. Het maakt niet uit in welk kanaal je actief bent. Volg ondernemers in jouw doelgroep, word lid van groepen waarin jouw doelgroep vertegenwoordigd is en deel kennis, tips en ga vooral het gesprek aan. Je zult zien dat je prima tips kunt geven.
Het offline kanaal
Uiteindelijk vindt iedereen het fijn om je persoonlijk en dus live te ontmoeten om je beter te leren kennen. Dus hoe goed het online kanaal ook werkt, er is nog meer.
- Ga naar netwerkbijeenkomsten. Het is niet direct dé manier om een klant tijdens zo’n bijeenkomst te ontmoeten maar je breidt je netwerk wel uit. En hoe meer mensen jou gezien en ontmoet hebben, des te meer mensen over jouw bestaan en je diensten weten en dus een tip kunnen geven. Ga dus altijd met mensen het gesprek aan, leer ze kennen, toon interesse, etc. Ook al is het niet een potentiële klant! Het balletje moet gaan rollen zeg maar.
- Word lid van een netwerk. En als VA is het nog slimmer om een actieve rol in zo’n netwerk op je te nemen. Denk aan secretaris zijn. Of een organisatorische rol. Je komt hierdoor in contact met een heel groot netwerk, vaak in je eigen regio. Dé manier om jezelf zichtbaar te maken én om klanten te vinden. Want de meeste klanten vind je toch in je eigen/directe netwerk.
- Connect met dienstverleners die ook voor jouw doelgroep werken. De meest voor de hand liggende is je boekhouder. Maar ook een grafisch ontwerper, websitebouwer, tekstschrijver, fotograaf, noem maar op. Allemaal ‘collega’s’ op een ander vlak die ook voor zelfstandig ondernemers en/of MKB bedrijven werken. Die weten vaak meer waar ondernemers mee worstelen en kunnen je zo maar in contact brengen. En zie hier nog een reden om met diverse ondernemers het gesprek aan te gaan J
Er zijn nog heel veel mogelijkheden om zichtbaar te worden, maar dit zijn mooie en de meest makkelijke manieren om actief te werken aan zichtbaarheid. Dan komen die video filmpjes vanzelf nog 😉
Werk jij al actief aan jouw zichtbaarheid? Ben benieuwd wat voor jou het beste werkt en waar jij de meeste resultaat mee haalt!