Hoe zet je online marketing voor je eigen VP bedrijf in?

Online marketing inzetten voor je opdrachtgevers vinden veel Virtueel Professionals enorm interessant. En daar willen ze hen graag bij helpen. Online marketing kun je echter ook inzetten voor je eigen bedrijf.

Mooi, zie ik menigeen denken, dat ga ik doen! Ik plaats berichten op de social media kanalen en hoop dat er zo klanten op mijn pad komen. De vraag is alleen: lukt dat? Trek je zo klanten aan? Of merk je dat er weinig tot niets gebeurt?

Als dat laatste het geval is, adviseer ik je om eens goed naar je aanpak te kijken. Want berichten posten op social media klinkt makkelijk, maar…

 

Hoe zet je online marketing voor je eigen VP bedrijf in?

Online marketing werkt. Echt waar. Dat je dit actief inzet als ondernemer is bijna een must. Welk kanaal je daarvoor kiest, kan je nog over nadenken. Want er zijn veel mogelijkheden. De onderstaande afbeelding is representatief over wat er bestaat en hoeveel elk kanaal iedere minuut wordt gebruikt.

Hoe zet je online marketing voor je eigen VP bedrijf in

Foto gedeeld door Simone Bijkerk van Sibi Online Support

Wat valt je op? Wat wordt vandaag de dag nog steeds het meest gebruikt? Jawel, de email! Dat is niet voor niets. Marketing goeroes en bureaus onderzoeken steeds wat het beste werkt. En het lezen van email staat nog steeds op nummer 1.

Dat betekent dat iedereen die blogt én nieuwsbrieven stuurt om de lezers te vertellen dat er een nieuwe blog is, slim bezig is. Daarnaast rankt Google je steeds hoger als er continu nieuwe content op je website komt. Dat betekent dat als potentiële klanten zoeken op zoektermen die jij weer gebruikt in je teksten en SEO dat deze klanten mogelijk op jouw website landen.

Waarom zet je dan social media in? Dat is om mensen juist te triggeren om naar je website te gaan en daar meer over jouw aanbod te lezen. Dus de social media kanalen gebruik je om zichtbaar te worden, zodat ze weten dat jij met jouw bedrijf bestaat.

Wat zet je dan in die social media berichten? Je gebruikt teksten, afbeeldingen e.d. om de lezer voornamelijk te inspireren. Om hem of haar aan het denken te zetten. Om inzichten te geven. Om iets te vertellen wat hij nog niet wist. Mogelijkheden te opperen waar de lezer nog niet eerder aan heeft gedacht. Dat soort zaken. En alles is altijd gericht op de ander. De lezer denkt – onbewust – bij alles wat hij of zij ziet:

What is in it for me?

Oftewel: wat kan IK hier mee? Waarom zou ik nu doorklikken? Waarom is dit belangrijk of interessant voor mij?

Praat daarom in problemen en oplossingen voor de lezer. Gebruik zijn taal. En gebruik vooral niet je eigen vakjargon. Je eigen taal die voor jou zo logisch is maar de lezer niets zegt. Vertel geen zaken die hem niets interesseren. Of waar hij geen gevoel bij heeft.

Dus niet: Wil jij je processen standaardiseren zodat je tijd kunt besparen?

Maar wel: Worstel jij met te weinig uren in een dag en veel te veel werk waar je niet blij van wordt?

Dat lijkt logisch, maar is vaak heel lastig. Ik lees heel veel social media berichten die niet goed geschreven zijn. Waarin de taal van de VP wordt gebruikt. Niet de taal van de lezer. Waarin teksten staan die voor jou als VP vaak heel logisch zijn, maar voor de lezer niet. Woorden waar ze niet warm van worden en dus zo overheen scrollen.

Hoe zorg je nou dat je de juiste woorden gebruikt? Door steeds weer vragen van ondernemers te beantwoorden. Wat zeggen ze tegen jou als je ze spreekt? Waar worstelen ze mee? Wat zoeken ze? Wat missen ze in hun bedrijf? Etc. etc.

Mijn tip van de dag: schrijf bij ieder gesprek wat jij met een ondernemer voert de letterlijke vragen op en verwerk die in je social media posts. Of nog beter: maak er een blog van en plaats die op je website.

Online marketing werkt, ook voor jou!

 

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *