Hoe verkoop ik mijzelf terwijl ik liever op de achtergrond ben?

De meeste support professionals hebben een dienstverlenende instelling. Ze willen anderen helpen. Regelen op de achtergrond. Zorgen dat de taken tijdig uitgevoerd zijn. Ontzorgen anderen waardoor zij hun werk optimaal kunnen uitvoeren. Ze zijn vaak letterlijk op de achtergrond aanwezig en dat bevalt ze prima!

Als je echter de stap naar zelfstandig ondernemer zet, zul je naar de voorgrond moeten treden. Zul je de wereld moeten vertellen dat jij je eigen VA / VP bedrijf hebt. Dat ze met jou kunnen samenwerken. En dan zul je ze moeten overtuigen dat ze juist voor jou kiezen. Hellup…!!!

 

Hoe verkoop ik mijzelf terwijl ik liever op de achtergrond bent?

 

De stap naar de voorgrond is al een hele pittige. Je eigen website (laten) bouwen is op zich nog prima en vind je vast leuk om te doen. Maar daarna de wereld laten weten dat die website er is – bv. je LinkedIn relaties hierover informeren – en wat jij vanuit jouw bedrijf doet, is al mega spannend. Zo heb ik het zelf ook ervaren. Maar hoe geweldig is het als je dan hele leuke, positieve reacties krijgt?

Een ander lastig aspect is dat jouw privé omgeving vaak niet begrijpt wat jij gaat doen. Ze snappen het niet. Stellen kritische vragen. Geloven niet dat jij van je bedrijf kunt gaan leven. En verklaren je eerder voor gek dan dat ze je steunen. Ook een hele lastige. Want dat maakt je alleen maar onzeker. Iets wat vraagt om stevig in je schoenen te staan en hun kritische noot parkeren. Dit is jouw keuze, jouw proces en jouw weg.

Dat zijn de eerste 2 hobbels. Maar dan begint het pas. Hoe zorg je dat:

  • je anderen interesseert voor jouw aanbod?
  • als je met potentiële klanten om de tafel zit, dat zij ja tegen jouw aanbod zeggen?

 

Vertel wat jouw expertise is

In die eerste stap van zichtbaar worden en mensen aantrekken naar jouw website, zul je helder moeten vertellen wat jouw expertise is. Waar weet jij alles van? Wat doe je met 2 vingers in je neus? Wat kun jij optimaal regelen voor jouw klanten?

Vaak houden we ons tegen door perfectionisme: ik weet niet ALLES van mijn expertise, dus kan ik het dan wel zo zeggen? Tuurlijk weet je niet alles. Er komen steeds nieuwe ontwikkelingen bij. Er veranderen zaken. Dat is helder. Maar ik weet zeker dat jij zo goed als alles weet. En wat je niet weet, zoek je uit en regel je alsnog. Dus maak jezelf niet kleiner dan nodig. Werkt alleen maar averechts.

 

Hoe verkoop ik mijzelf terwijl ik liever op de achtergrond ben

Vertel wat de samenwerking oplevert

Vervolgens moet je de ondernemer kunnen uitleggen wat het hem oplevert. Ja, natuurlijk spaart het tijd als jij taken voor hem uitvoert. Maar dat is vandaag de dag niet meer voldoende. Ik hoor regelmatig ondernemers vertellen dat het hun alleen maar meer tijd kost omdat ze jou moeten inwerken en aansturen. Dat kan niet de bedoeling zijn van werk uitbesteden.

Dus leg uit wat jij gaat doen, hoe je het aanpakt en wat je van je opdrachtgever verwacht om jouw werk optimaal te kunnen doen. En dan zodanig dat je je OG zo snel mogelijk vrij speelt.

Daarnaast moeten jouw taken en acties bijdragen aan iets wat de ondernemer wil realiseren. Waar hij naar toe werkt. Zijn bedrijfsdoel. Zijn nieuwe stappen of ontwikkelingen. Dus jouw dienst, jouw aanbod moet de ondernemer helpen om verder te komen. Denk daar maar eens over na: wat doe je en hoe ga je dat realiseren?  

 

Wees eerlijk en authentiek

Laat zien wie jij echt bent. We maken allemaal mooie foto’s voor onze website (ik ook) maar je wilt ook dat ze jou écht zien. Wie ben jij, wat neem je mee, hoe werk jij het beste, met wie werk jij het beste. Dat soort zaken. Durf jezelf te zijn. Dat werkt echt het allerbeste.

Veel ondernemers willen een klik voelen met de VA / VP / VM met wie ze gaan werken. Dat is logisch en wil jij het liefste ook. Maar wat misschien nog wel belangrijker is om aan te voelen en te onderzoeken of jij de beste match voor deze opdracht bent. We werken als mensen samen, maar het draait uiteindelijk om de klus zelf. Enkele voorbeelden:

  • Als jij niet pietje precies bent terwijl de opdracht dat wel vraagt, gaat het straks mis.
  • Als jij snel uitgekeken raakt op bepaalde werkzaamheden, zorg dan dat je niet werk op continu basis aanneemt.
  • Als jij de techniek vreselijk vindt, doe dat soort werk dan niet.
  • Als jij heel gedetailleerd en nauwkeurig te werk gaat en dat kost veel tijd, zorg dan dat je opdrachten aanneemt waar die tijd (budget) beschikbaar is OF zorg dat je opdrachten uitvoert waardoor de ondernemer de investering in jouw uren weer terugverdient.
  • Als een opdracht om een helicopterview vraagt en jij hebt die kennis en vaardigheden niet in huis, durf de opdracht dan te weigeren.

Uiteindelijk kun je het beste doen wat bij jou past. Als mens en passend bij jouw talenten en vaardigheden. Dat vraagt om goed naar jezelf te kijken en vervolgens eerlijk en authentiek naar buiten te treden. En je zodanig op te stellen in een gesprek.

 

Ontwikkel een passend aanbod

Gebaseerd op bovenstaande 3 punten kun jij een aanbod ontwikkelen dat passend is bij jou, jouw expertise en bij de wensen van ondernemers. Als jij met ondernemers in gesprek bent, kun je alles bespreken, de juiste vragen stellen en zo samen aftasten of jij de juiste partij bent met wie ze willen samenwerken. En andersom ? Dan krijg jij jouw diensten echt verkocht.

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *