Hoe maak ik de juiste sales funnel?

Afgelopen week hadden we opnieuw een live training in Haarlemmerliede, dus  ik was alweer vroeg op pad. Het was gelukkig niet druk op de weg dus ik kon zo doorrijden. Eenmaal aangekomen druppelden de andere deelneemsters ook al binnen. We waren allemaal ruim op tijd dus we konden nog even bijpraten in de lobby.

Om 9.00 uur ging de training van start. Ook deze keer kregen we allemaal het woord. Iedereen vertelde even kort hoe het gaat en waar ze tegen aanlopen. Zo kunnen we van elkaar leren en elkaar helpen. Hierna begon de training echt met als onderwerp: alles over sales funnels.

Een sales funnel  is een marketingmiddel. Een funnel is een trechter. Door slimme manieren vul je de bovenkant van de trechter met eventueel geïnteresseerde klanten. (Jeanet Bathoorn)

Strategie
Als VA ga je samen met de opdrachtgever zitten om het doel helder te krijgen. De opdrachtgever bepaalt het doel. Het kan soms zijn dat het doel nog te vaag is. Of dat de doelgroep nog niet helemaal duidelijk is. Dan is het goed om door te vragen en vooral om vragen te stellen. Is het doel helder, dan ga je de strategie bepalen. Om de strategie te bepalen kun je de volgende vragen stellen:

  • Wat ga je daarvoor inzetten?
  • Wanneer ga je dat doen?
  • Waar ga je dat doen en waarom?
  • Hoe ga je het doel bereiken?
  • Welke tools heb je daarvoor nodig?
  • En, heel belangrijk: Wat is het budget?

Als deze punten allemaal zijn uitgewerkt begin je aan de sales funnel.

Sales funnel  uitschrijven
Je gaat het marketingmodel verder uitschrijven. Je beschrijft het proces waarbij geïnteresseerden in een product/dienst daadwerkelijk klant worden. Het is verstandig om het uit te schrijven zodat je geen essentiële stappen vergeet. Verplaats je in de klant; welke stappen gaan zij doorlopen om uiteindelijk klant te worden? Lucidchart.com is een tool waarin je jouw sales funnel  kunt uittekenen.

De rode draad
Om een juiste sales funnel te maken heb je een duidelijk doel nodig. Eigenlijk is dat de rode draad door de hele opleiding. Elke keer kom je hierop terug. Pas als je een duidelijk doel voor ogen hebt kun je de strategie bepalen en uiteindelijk je sales funnel. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je klanten krijgt.

Kortom: alles draait om het doel wat je wilt bereiken én een goede strategie. Ik ga nu voor mijn opdrachtgevers aan de slag!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *