Hoe kun jij als VP te laat betalende ondernemers helpen het probleem op te lossen?

Een ondernemer heeft veel verantwoordelijkheden in zijn bedrijf. Een daarvan is de financiële administratie. Waarbij het hebben van voldoende cashflow mega belangrijk is.

Cashflow is het geld dat op de rekening  staat. Aan de ene kant ontvang je als ondernemer de betaling van klanten. Aan de andere kant betaal je de facturen van leveranciers. Je snapt dat voldoende klanten en dus omzet enorm belangrijk is om de rekeningen en overige kosten te kunnen betalen.

Klinkt eenvoudig, toch? Wat maakt dan dat zoveel ondernemers te laat betalen?

 

Hoe kun jij als VP te laat betalende ondernemers helpen het probleem op te lossen?

Iedereen heeft ervaring met betalen van facturen. We hebben allemaal privékosten en ontvangen inkomsten. Wanneer je ondernemer bent, is het doen van de boekhouding op zich dus geen probleem. Zou je zeggen.

Toch zie ik veel ondernemers continu struggelen met:

  • Tijdige betaling door klanten
  • Tijdige betaling van facturen van leveranciers
  • Geen overzicht hebben van er in komt en wat er uit gaat
  • Onvoldoende cashflow op de rekening hebben

Gevolg: enorm veel stress bij de ondernemer. Het feit dat hij zelf achter openstaande facturen moet nabellen is voor velen een ding. Geen tijd. Geen idee wie te bellen wanneer het om grote klanten/bedrijven gaat. Lastig vinden om het gesprek aan te moeten gaan met de klant. Wat te doen als een klant zegt de factuur niet te kunnen betalen…

Daarnaast kunnen inkoopfacturen niet betaald worden omdat er onvoldoende cashflow is. Gevolg? Geïrriteerde leveranciers die steeds weer bellen over hun openstaande factuur. Die dezelfde worsteling ervaren als de ondernemer. Die niet blij zijn met hun klant, nl. de ondernemer. Wat mogelijk weer hele andere gevolgen kan hebben…

Hoe zou het nou zijn als jij als Virtueel Professional daar een rol in speelt? Als jij dit gedoe niet alleen uit handen neemt van de ondernemer maar tegelijkertijd zorgt dat het niet of nauwelijks nog voorkomt?

Juist: heel erg fijn! Wat stress en zorgen om geld gaat je niet in de koude kleren zitten.  Daarom heb ik 3 tips voor je hoe je dit aanpakt.

 

Hoe kun jij als VP te laat betalende ondernemers helpen het probleem op te lossen?

1. Bepaal wanneer klanten facturen moeten betalen

Wat is slim om tijdig geld op de rekening te hebben? Betalen bij aanvang van de dienst? Kun je termijnbetalingen afspreken? Hoe snel moet de factuur betaald worden? Overleg met de ondernemer welke regels jullie kunnen opstellen.

Vervolgens ga je dit doorvoeren in de processen zodat iedereen voortaan conform deze regels werkt.

2. Zorg voor overzicht van de betalingen

Vaak is het handig om eerst achterstallige betalingen bij te werken en openstaande facturen te innen. Daarna ga je zorgen dat er een overzicht is van de maandelijkse kosten in het bedrijf. Als je weet wat er wanneer betaald moet worden, kan je ook bepalen hoeveel geld er dus op de rekening moet staan om deze kosten te kunnen betalen.

Vervolgstap is dan inzichtelijk maken hoeveel omzet er binnenkomt op welk moment. Hierdoor heeft de ondernemer overzicht of er genoeg omzet gemaakt wordt. Of er voldoende klanten zijn.  Zo niet, dan weten jullie meteen dat het werven van klanten de hoogste prioriteit heeft.

3. Automatiseer betalingen

Een van de voordelen van het automatiseren van betalingen is dat je er minder omkijken naar hebt. Alles wat automatisch binnenkomt én betaald wordt, hoeft niet door een persoon worden uitgevoerd. Scheelt tijd en dus geld.

Tevens zorg je hierdoor dat achterstallige betalingen zoveel mogelijk voorkomen worden. Denk bv. aan automatische incasso regelen. Aan eerst betalen voordat een dienst geleverd wordt. Aan een shoppingcart systeem of een webshop waardoor online betalingen gedaan kunnen worden. Zelfs het automatisch verwerken van de factuur in een boekhoudprogramma kun je inregelen.

Het te laat betalen van facturen levert voor alle partijen stress op en beschadigt het vertrouwen in elkaar. Als VP kun jij hier een waardevolle rol in spelen.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *