Hoe kan je de zomerperiode het best benutten?

De zomervakantie is gestart. Op dit moment is het zelfs al wekenlang enorm warm. Iedereen kakt in. Iedereen wil graag een time-out. Even op vakantie. Bijtanken. Afstand nemen van het harde werken. Genieten van een welverdiende vakantie.

Maar wat als jij een ander doel hebt? Wat als jij stappen wilt zetten? Klanten wilt werven om met je bedrijf verder te kunnen groeien? Wat doe je als de hele wereld op vakantie gaat, alles op een laag pitje staat en jij juist NU in de actiestand staat?

 

Hoe kan je de zomerperiode het best benutten?

Komkommertijd noemen ze het ook wel. En terwijl voor jouw gevoel iedereen vrij is en andere dingen aan zijn hoofd heeft dan het werk wil jij aan de bak. Het voelt zinloos.

Maar is dat wel zo? Is het echt zinloos? Of kun je deze tijd juist perfect gebruiken om meters te maken om je doelen te realiseren?

Hoe kan je de zomerperiode het best benutten? Door een plan te maken en consequent te werken aan een het bouwen van een netwerk met potentiële klanten. De volgende 5 tips zijn ter inspiratie en helpen je om gericht actie te ondernemen:ef allereerst dat bijna niemand de hele zomer afwezig is. Hoeveel weken nemen de meeste mensen zomervakantie? Gemiddeld is dat 3 weken. Dat betekent dat de rest van de zomer deze mensen gewoon bereikbaar zijn;

  1. Besef allereerst dat bijna niemand de hele zomer afwezig is. Hoeveel weken nemen de meeste mensen zomervakantie? Gemiddeld is dat 3 weken. Dat betekent dat de rest van de zomer deze mensen gewoon bereikbaar zijn 😉
  1. Besef ook dat men niet allemaal tegelijk op vakantie is. Even los van de 3 regio’s in Nederland. De een gaat vroeg, de ander juist laat. En een derde boekt het liefst zijn vakantie buiten het hoogseizoen om. Dus hoeveel mensen zijn werkelijk in de zomer afwezig?
  1. Besef als laatste dat menigeen juist NU tijd heeft om zaken op een rij te zetten! Het is meestal bij hen ook komkommertijd. Dat betekent dat ook zij de balans opmaken. Plannen en doelen voor het najaar formuleren. Sommigen gebruiken de zomerperiode zelfs om hele projecten uit te rollen. Even rust, tijd, aandacht en energie voor andersoortige zaken.

En mogelijk zit er bij hun plannen en projecten wel de wens om het anders te doen. Om werk uit handen te geven. Zaken te vereenvoudigen. Te automatiseren. Met online marketing te gaan starten… kortom: misschien zijn ze juist NU op zoek naar jou!?

 

Hoe kan je de zomerperiode het best benutten

 

  1. Maak een overall plan voor het najaar. Wat wil je bereiken? Hoeveel klanten zoek je? Hoeveel omzet wil je genereren? En verdeel dat plan over de maanden die nog komen. Stel je zoekt 4 klanten. Wil je die allemaal op 1 september? Is dat reëel? Kan je dit verdelen over de maanden? En kan je daar een concrete datum aan hangen? Maak het klein en daardoor behapbaar. Je kunt beter alles op alles zetten om eerst 1 klant te vinden. En daarna een volgende ipv meteen op 4 klanten te richten.
  1. Maak vervolgens een actieplan: welke acties kan jij elke week uitvoeren om deze klanten te vinden? Succesvol zijn in het behalen van je doel betekent heel gericht en consequent actie ondernemen. Niet 1x. Niet af en toe. Maar echt continu. En plan deze acties vervolgens in.

Enkele voorbeelden:

  • Je vertelt iedere dag aan 1 persoon dat je zelfstandig VP bent.
  • Je nodigt iedere dag 1 ondernemer uit om te connecten via LinkedIn.
  • Je belt iedere dag een ondernemer die je in/via je netwerk hebt ontmoet om je nader voor te stellen.
  • Je zorgt dat je iedere week 1 gesprek met een ondernemer ingepland hebt om te onderzoeken waar hij mee worstelt in zijn bedrijf.
  • Je vraagt iedere ondernemer die je kent of hij je wil voorstellen aan 1 andere ondernemer.
  • Je googelt iedere dag gedurende 1 uur naar een bedrijf dat binnen jouw niche valt om hen te benaderen.
  • Je post iedere dag een bericht op Facebook met een waardevolle tip. Of je reageert iedere dag op een interessant bericht op LinkedIn met jouw visie/mening.
  • Je start met bloggen of vloggen en zet dit continu in om zichtbaarheid te krijgen.
  • Je gaat 1x per maand naar een netwerkbijeenkomst waar je aan 3 ondernemers vertelt wie je bent en wat je doet.
  • Je ontwikkelt een checklist met interessante vragen voor ondernemers waar ze zelf iets uit leren/ontdekken.
  • etc.

Doel is uiteindelijk dat je iedere dag wel iets doet om heel gericht om een netwerk met potentiële  klanten op te bouwen. In de actiestand komen en blijven om een volgende stap te zetten. Oftewel: je bent aan het zaaien. Dat is heel belangrijk wil je bekend worden in het ondernemersland. Bij je doelgroep. En vaak betekent dit een combi van online en offline contact leggen.

Blijkt dat ondanks al je stappen de klanten uitblijven?

Dan zul je je doelgroep nader onder de loep moeten nemen. Daarover vertel ik je meer in mijn volgende videoblog.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *