Hoe jij ondernemers helpt groeien met werkprocessen

Als je aan een ondernemer vraagt wat zijn dromen en wensen zijn,is dat 9 van de 10 keer groeien met zijn bedrijf. Dat is logisch want door bedrijfsgroei kan hij veel meer realiseren. Denk aan:

  • Meer klanten dienen
  • Meer omzet draaien
  • Meer winst overhouden
  • Werk uit handen geven aan derden
  • Personeel aannemen
  • Zelf nieuwe diensten ontwikkelen
  • Meer naamsbekendheid krijgen
  • Minder hard zelf hoeven werken

Want laten we wel wezen, een echte ondernemer ziet meer kansen in de markt. En dan is jezelf kleinhouden niet zo slim. Maar wat is daarvoor nodig? Wat heeft de ondernemer en het bedrijf nodig? En hoe draag jij daaraan bij?

 

Hoe jij ondernemers helpt groeien met werkprocessen.

Persoonlijk ben ik van mening dat je pas echt kunt opschalen en dus verder groeien als de basis staat. Als klanten tevreden zijn. Als je dienst biedt die een klant zoekt. Als het product aan de verwachtingen voldoet. Als er een markt is voor de diensten en producten die de ondernemer aanbiedt.

Tenzij een ondernemer een enorme pot geld heeft of een investeerder die een snelle groei financiert, zal hij niet eerder grote stappen kunnen zetten.

Vaak zie je dat bedrijven al snel uitbreiden. Ze nemen personeel aan. Of huren derden in om werkzaamheden uit te voeren. Zo groeit en groeit het bedrijf. Maar niet altijd ten goede. Snelle groei heeft ook valkuilen. En die valkuilen zijn meteen een risico voor het bedrijf en de bedrijfsgroei.

 

Valkuilen zijn:

  • Teveel kosten voor inzet van het team: kosten die ze mogelijk niet kunnen betalen als er niet (tijdig) voldoende omzet binnenkomt.
  • Niet de juiste mensen op de juiste plek: te snel mensen aannemen zonder eerst duidelijk te stellen wat ze willen overdragen en welke teamleden daarvoor geschikt zijn.
  • Ondernemer krijgt een manager rol naar het team: dat is van een heel andere dynamiek en een ondernemer is vaak geen manager.
  • Geen controle op wat iedereen doet: het is niet mogelijk om alles te controleren waardoor iedereen het op zijn eigen wijze gaat doen, met alle gevolgen van dien.
  • Verandering van zowel interne als externe communicatie: hoe haak je intern iedereen aan zodat ze weten wat er speelt en hoe zorg je dat de communicatie naar extern nog conform de visie van het bedrijf blijft.
  • Klanten missen persoonlijk contact: waar men altijd gewend was met de ondernemer zelf te schakelen, krijgen ze nu met andere teamleden te maken. Hoe manage je deze verwachtingen.
Materiaal wat je in onze opleidingen ontvangt om je eigen methodiek te creëren

Toch nemen te weinig ondernemers de tijd om dit aan de voorkant goed in te regelen. Daarmee bedoel ik dat ze eerst zorgen dat ze de basis zodanig inrichten dat het bedrijf hierop kan bouwen en groeien.

Die basis inrichten is precies waar systematiseren over gaat:

  • Je brengt in kaart hoe de werkzaamheden uitgevoerd – de werkprocessen
  • Je bepaalt wie wat hierin doet – taken verdelen onder de teamleden of teamleden hiervoor aannemen/inhuren
  • Je bepaalt welke tools hiervoor ingezet worden – met welke middelen wordt gewerkt zodat iedereen zijn werk goed kan doen

Die werkprocessen zijn dus de basis van alle systemen. De basis van hoe het werk gedaan wordt binnen het bedrijf. Wat klanten kunnen verwachten oftewel hoe de wensen van klanten ingevuld worden. En dan werkelijk van A tot Z ingericht en uitgewerkt, zodat er geen onduidelijkheid is wat er gedaan moet worden, wanneer en door wie.

Juist daar kun jij van waarde zijn. Het beschrijven, uitwerken, standaardiseren van werkprocessen is de fundering voor bedrijfsgroei. Als jij dat als VA – VP – VM kunt beschrijven en uitrollen, ben je enorm waardevol en draag je bij aan bedrijfsgroei.

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *