Petra Fehring | 10 juni 2023
Hoe je als VA helpt bij email marketing toepassen

De stappen 4 t/m 6
Vorige week spraken we over de eerste 3 stappen van email marketing toepassen. Vandaag deel 2 in dit verhaal.
Ook al bepaalt jouw klant de inhoud, het doel en de frequentie. Het is heel slim om te snappen hoe het werkt. Dan kan je nl. meedenken en met je klant sparren over wat jullie aan het doen zijn.
Hoe fijn is het als je inhoudelijk mee kunt denken? Als je echt betrokken wordt bij het bedrijf?
Goed, we gaan door met stap 4 t/m 6
Stap 4: wat is de inhoud van de emails?
Inhoud is misschien nog wel het allerbelangrijkste. Wat stuur je toe? Is het een tip? Een referentie van een eerdere deelnemer? Deel je kennis? Of of of…. Een tip voor alle ondernemers: wees creatief! Abonnees en lezers van de nieuwsbrief zijn potentiële klanten.
Wat je graag wilt delen, zijn antwoorden op de vragen die bij hen spelen! Zodanig dat bezwaren weggenomen worden en de doelgroep een dienst afneemt.
Daarom is het belangrijk om te weten wie exact de doelgroep is. En welke vragen ze hebben. Hier kan je op inspelen. Je beantwoordt deze vragen. En als VA kan je helpen door bijvoorbeeld de vragen die gesteld worden te verzamelen. Zodat je een lijst hebt waar jouw klant op terug kan vallen.
Een andere insteek en tip: bekijk het van de andere kant. Wat zou jij prettig vinden om te weten over hetgeen waar de marketing campagne over gaat? En hoe kan je dat in een mail beantwoorden?
Uiteindelijk is het doel dat de lezer een volgende stap zet.
Wees wel alert: jij bent niet degene die de tekst schrijft. Dat doet de ondernemer zelf. Of hij huurt een tekstschrijver in!
Stap 5: hoe stuur je de emails?
Dat is bij uitstek het onderdeel waar je als virtuele professional een rol in hebt! Jij zorgt dat de emails verstuurd worden. De teksten die je klant gemaakt heeft, verwerk jij in een nieuwsbrievensysteem. Dit is een online tool dat ingeschakeld is om alle gegevens van de abonnees in te verzamelen.
Het nieuwsbrievensysteem verzorgt de volgende onderdelen:
- het formulier dat op de website staat om naam en emailadres in achter te laten
- een lijst met namen + emailadressen van degenen die zich aangemeld hebben
- de optie om een email sjabloon te maken die je steeds kan toepassen én de mogelijkheid om emails in ‘platte tekst’ te maken
- de mogelijkheid om via de email éérst zelf te bevestigen dat deze abonnee zich echt heeft aangemeld (opt-in en verplicht in sommige landen!)
- linkjes waarmee iemand die zich ingeschreven heeft ook weer kan uitmelden (opt-out en ook verplicht!)
- de mogelijkheid om emails in aan te maken en te programmeren wanneer deze verstuurd moeten worden
Het is dus een slimme zet om als VP te zorgen dat je deze tools leert kennen!
Stap 6: waar naar verwijzen de emails?
De laatste stap in het geheel van email marketing is dat de email ook ergens toe leidt. Dat betekent dat als iemand de mail heeft gelezen, wat wil je dat deze persoon gaat doen? Denk hierbij aan:
- de website pagina bezoeken om de inhoud te lezen
- de website pagina bezoeken om zich aan te melden
- het maken van een afspraak
- het aanmelden voor een webinar
- het invullen van de enquête
- doorsturen naar hun eigen netwerk via social media
Hier kom je dus weer uit op het doel. De cirkel is hiermee rond. Jouw opdrachtgever heeft bij stap 1 een doel bepaalt en aan het einde van iedere email vraag je de lezer om een actie uit te voeren.
Sommigen doen dat al bij de 1e email. Anderen willen eerst meer informatie hebben voordat ze overgaan tot actie. Niet iedereen leest elke email. Kortom: genoeg redenen om een aantal emails te sturen.
Ik ben erg benieuwd welke inzichten deze 6 stappen jou hebben gegeven. Zie je na deel 2 hoe je als VA helpt bij email marketing toepassen en hierdoor bij het online succes van je opdrachtgever?