Hoe geef je je klanten inzicht in wat jij kunt betekenen?

Toen ik in 2013 onderzoek deed bij ondernemers om te horen waar ze mee worstelen en wat ze het liefst niet meer zelf wilden doen, bleek dat het heel erg divers was. Te verschillend, te divers om hier een eenduidige dienst van te maken. En zeker te divers om te denken dat ik hen bij alles kon helpen.

Ik had al in de diverse programma’s over ondernemerschap geleerd dat het belangrijk is om een niche te kiezen. Heel gericht je aanbod en diensten te ontwikkelen voor een heel specifieke doelgroep. Maar hoe kon ik chocolade maken van de diversiteit aan wensen die de ondernemers aan mij terugkoppelden tijdens dit onderzoek?

Hoe geef je je klanten inzicht in wat jij kunt betekenen?

Voor mij werd al meteen duidelijk dat ik daar een structuur voor moest opzetten. Iets ontwikkelen waarmee ik de diversiteit in stukjes kon hakken. Iets wat voor hen herkenbaar werd. Wat overzicht geeft waar we allemaal over praten. Nog even los van het feit of ik zelf overal bij moest kunnen helpen.

Het andere punt wat voor mij duidelijk werd is dat ik heel snel sprak over de werkzaamheden slim organiseren. Een structuur in het bedrijf opzetten voor de opdrachtgever. Wat ik al die jaren in loondienst altijd gedaan heb, waar mijn kwaliteiten liggen, gaat over systematiseren. Ik hou van overzicht, helderheid, weten wat we wanneer en waarom doen. Ik heb zelfs een broertje dood aan iets nutteloos doen (haha, maar dat is weer een ander verhaal..)

Dus sprak ik met deze ondernemers over het structureren, organiseren, systematiseren. Wat bleek: daar worden ze niet warm van. Het spreekt hen niet aan. Het is al bijna vakjargon voor ons, de structuurdieren op deze wereld, maar menigeen denkt ‘ja dat klinkt allemaal leuk en goed, maar of ik daar nou iemand voor in wil huren…?’

En dat is nou net het allerbelangrijkste wat je moet realiseren als VA of VP: jij moet iets in de markt aanbieden waardoor potentiële klanten denken: ‘ja, dat wil ik graag realiseren en daar ga ik jou zeker voor inhuren: wanneer kan je starten…?

En zo ontstond mijn SOM7® methode. Een methode waarin ik haarfijn kan laten zien aan ondernemers waar ik nou over praat. Wat ik bedoel met het werk wat je als VA / VP kunt bieden. De waarde die dat oplevert. Waardoor de potentiële klant zich herkent in het verhaal en overtuigd is dat hij hier iets mee moet.

 

Hoe geef je je klanten inzicht in wat jij kunt betekenen? Oefenen met ondernemers bij de ontwikkeling van werkvormen voor mijn SOM7 methode.

Wat betekent SOM7?

Dat staat voor Systeem Operationeel Management. Dus alles wat je in je bedrijf aan operationele werkzaamheden hebt die je moet uitvoeren en managen. En die heb ik onderverdeeld in 7 systemen:

  1. Dagelijks Management
  2. Financiën
  3. (Online) Marketing
  4. Statistieken
  5. Communicatie
  6. Sales
  7. Leveren van diensten/producten

Daarmee laat ik alles zien wat er nodig is in een bedrijf. Hoeveel werkzaamheden dat wel niet zijn. Hoe divers ze zijn. Dat je daar verschillende expertises voor nodig hebt. Dat je zeker niet overal kennis en kunde van hebt. Zelfs niet moet willen als je het mij vraagt.

En nu, met deze SOM7 methode, merkte ik dat opdrachtgevers ineens heel goed begrepen waar ik over sprak. Ik leg steeds weer uit dat je 7 bordjes in je bedrijf continu in de lucht moet houden. Die 7 bordjes zijn deze 7 systemen. En dat lukt niet. 7 Bordjes zijn teveel bordjes.

Dus maken ondernemers keuzes: sommige bordjes houden ze hoog en werken ze continu aan. Andere bordjes laten ze vallen. En dat heeft altijd ergens consequenties.

 

Wat betekent dit voor jou als Virtueel Assistent of Virtueel Professional?

Jij kunt allereerst kiezen op welk bordje jij je wilt richten. Welk van deze 7 systemen heeft jouw interesse? Daarnaast kan jij potentiële klanten inzicht geven wat jij kunt betekenen door te praten over deze 7 systemen. Door uit te leggen wat dat betekent voor hun bedrijf. Welke rol jij kunt spelen en wat het hen oplevert wanneer jij hen helpt met jouw bijdrage in het hooghouden van de 7 bordjes.

Hoe geweldig is dat!

In al mijn programma’s heb ik de SOM7® methode verwerkt. Want net als dit jouw opdrachtgevers helderheid geeft, helpt het jou ook in jouw bedrijf. Of dat nou over het opzetten van je eigen bedrijf gaat of het aanbod wat je wilt ontwikkelen en bieden in de markt. Die 7 systemen, die 7 bordjes komen bij alles altijd terug.

Wil je meer lezen over de SOM7® methode? Dat kan. Ik heb een boek geschreven:

50 Experttips voor samenwerken met een Virtueel Assistent

Creëer tijdwinst met de SOM7-methode voor solide bedrijfsgroei

In dit boek leg ik je alles uit over zowel de SOM7® methode als het samenwerken met een VA – VP – VM. Je kunt het boek bij Managementboek.nl bestellen in zowel een paperback of e-book variant:

>>klik hier om naar Managementboek.nl te gaan<<

 

Ben heel benieuwd naar jouw reactie op deze blog. Vertel het hieronder!

Deel met je netwerk:

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *