Petra Fehring | 24 april 2023
Hoe financiën jou focus geeft

Niet helder hebben wat je nodig hebt, betekent ook geen focus op genoeg verdienen
Als VA’s aangeven dat ze het lastig vinden om genoeg inkomen uit hun bedrijf te verdienen, weet ik dat het aan een paar zaken kan liggen. Belangrijk is dat de focus op de financiën ligt. Financiën is namelijk de basis van je bedrijf.
Ook de net startende virtueel assistenten (of degenen die graag zouden willen starten) worstelen met dat financiële stuk. Zonder voldoende inkomen, moet je namelijk je baan in loondienst aanhouden c.q. ben je nog afhankelijk van een uitkering bij het UWV.
Voor de meesten geldt dat ze graag EN een leuke interessante en uitdagende baan willen hebben EN voldoende willen verdienen om hiervan rond te komen.
Logisch natuurlijk! Dat willen we allemaal. Maar hoe?
Wat echter onderschat wordt, is dat het niet helder hebben wat je nou precies qua financiën nodig hebt, je ook geen focus geeft om voldoende te verdienen!
En daar begint het allemaal mee.
We worstelen met het uurtarief dat we mogen vragen. Dat kan je echter onderzoeken en in de markt vragen wat anderen hanteren. Maar dan? Hoe ga je je diensten aanbieden? Hoeveel uren reken je daarvoor? En nog belangrijker: hoe zorg je voor continuïteit?
Oftewel: hoe zorg je dat je iedere maand weet wat je verdient.
OK. Laten we de stappen nader doorspreken:
1. Hoeveel wil (moet) je verdienen?
Allereerst maak je inzichtelijk wat je exact uitgeeft in je privéleven. Welke kosten komen standaard iedere maand terug. Van hypotheek tot aan je telefoonabonnement. Daarnaast reserveer je bedragen voor bepaalde uitgaven zoals je boodschappen, kleding, sparen voor vakanties, etc.
Al deze uitgaven zet je in een overzicht in Excel.
Tevens maak je een overzicht van alle kosten die je voor je bedrijf uitgeeft. Sommige zaken die je nu privé betaalt, kan je overhevelen naar de zakelijke kostenpost en dus betaal je dit van je zakelijke rekening. Denk bv. aan je mobiele telefoon en de benzinekosten.
Zet ook dit in het Excel overzicht.
Nu heb je inzichtelijk welke kosten je maandelijks hebt en wat je dus moet verdienen om hiervan te kunnen leven.
Maar dat is niet voldoende. Voor het inkomen vanuit je bedrijf moet je natuurlijk nog inkomstenbelasting afdragen. In de basis kan je aanhouden dat 35% van de zakelijke netto verdiensten (dus bedrag zonder BTW) afgedragen moet worden aan de belastingdienst. Dus tel er 35% bij op, dan zit je zeker goed!
NB: de Belastingdienst geeft aan welke zaken je mag aftrekken van je winst en onder welke voorwaarden. Hierbij is de zelfstandigenaftrek en startersaftrek (in de eerste 3 jaar van je bedrijf) zeer interessant! Dit is te complex om hier uit te leggen, maar in het programma ‘Binnen 10 Weken een Lopend VP Bedrijf’ bespreken we dit in detail.
Maar wat als je helemaal niet weet hoeveel je gaat verdienen? Hoe kan je dan die 35% voor de belastingdienst berekenen?
Dat is precies de reden waarom je gaat bepalen wat je gaat leveren en hoeveel dit kost:
2. Hoe lever je je diensten?
Als je mijn download ontvangen hebt, weet je dat je heel veel verschillende diensten als virtueel professional kunt leveren. Daarom moet je eerst bepalen wat je gaat leveren. Welke taken passen bij jou? Wat vind je leuk? Waar word je blij van?
Dat weet je zelf heel goed. Het is ook belangrijk om te kiezen wat bij je past want daar ben je heel goed in. Ook al ga je nieuwe systemen en ontwikkelingen in de toekomst leren. Het feit blijft dat jij bv. organiseren heel leuk vindt, terwijl een ander liever met automatiseringstools aan de slag gaat.
Als je weet wat je gaat leveren, dan bepaal je hoe je dit gaat leveren. Kunnen ze jou op uur basis inhuren voor klussen? Wat doe je als ze jou voor langere tijd willen inhuren? En zijn je tarieven dan anders? Hoeveel tijd kan je aan een opdrachtgever besteden?
Zelf werk ik altijd met pakketten met vaste uren en tarieven waardoor klanten van tevoren weten hoeveel ze kwijt zijn. En ook wat ze hiervoor geleverd krijgen. Je kunt ook vaste diensten als een product omzetten en leveren voor een vaste prijs.
Bijvoorbeeld: maximaal 8 nieuwsbrieven per maand verwerken in het emailmarketingsysteem en versturen voor een vast bedrag.
Allemaal mogelijkheden waar je in de training ‘Meer klanten door een Onweerstaanbaar VA Aanbod’ mee aan de slag gaat. Zodat je dit stuk helemaal helder hebt en weet wat en hoe je jezelf in de markt neerzet. Tevens leer je in deze training hoe je zorgt dat je continuïteit in je verdiensten krijgt.
3. Hoeveel klanten heb je nodig?
Nou is het alleen nog maar een rekensommetje. Je weet wat je aanbiedt en hoeveel dit kost. Daarnaast weet je hoeveel van deze diensten je moet verkopen om je rekeningen te kunnen betalen.
Als je dat op een rij zet, weet je hoeveel klanten je nodig hebt. En als je weet hoeveel klanten dat zijn, kan je gericht op zoek gaan naar deze klanten.
Als je bv. € 2000 per maand moet verdienen is dat een enorm bedrag en zie je niet hoe je dit moet binnenhalen. Als je weet dat je 4 klanten nodig hebt om € 2000 te verdienen, dan is de focus 4 klanten! Dat is overzichtelijk. Dat is te overzien.
Dus de financiën zijn echt de basis voor jouw focus!
Vind ij het lastig om te bepalen hoeveel je moet verdienen? Of is het juist de continuïteit krijgen in de inkomsten per maand? Deel het gerust.