Petra Fehring | 20 juli 2023
Heb jij je diensten al aan jezelf verkocht?

Een extra actie om klanten te vinden
Klanten vinden. Prioriteit nummer 1 voor iedere VA! Er zijn diverse acties die je daarvoor kunt oppakken. Onder andere natuurlijk zichtbaar worden voor de markt. Gaan netwerken. En ook actief aan (online) marketing werken.
Er is echter nog iets waar je aan kunt werken. Een actie waar je wellicht nog niet eerder over nagedacht hebt, maar die zeer waardevol is:
Heb jij je diensten al aan jezelf verkocht?
Jawel, je hebt mijn vraag goed gelezen: heb jij je diensten al aan jezelf verkocht?
Maar wat als je te duur bent?
Die problemen heb je hopelijk helder voor ogen. Want als jij bij potentiële klanten kunt aangeven welke problemen je oplost, heb je het eerste deel goed door. Je kunt aanhaken op deze problemen waardoor je doelgroep het gevoel krijgt dat jij hen begrijpt.
Hierdoor kan je met je doelgroep het gesprek aangaan. Het feit dat jij hun problemen weet, maakt dat ondernemers het interessant vinden om met jou hierover te praten. Heel belangrijk!
Maar wat als je dan terugkrijgt dat je te duur bent?
Heb je dat al eens meegemaakt? Dat je een goed gesprek met een ondernemer hebt en dat hij of zij al helemaal blij wordt bij het idee dat jij zijn/haar probleem oplost totdat je jouw tarief noemt? Dat de ondernemer verschrikt afhaakt?
En dat jij vervolgens ook weer schrikt: ben je niet te duur??
Nee, je bent niet te duur (ervan uitgaand dat je haalbare tarieven vraagt). Als ondernemers schrikken van jouw tarief dan is er iets anders aan de hand. De reden waarom de ondernemer afhaakt is omdat hij of zij niet helder heeft wat jouw diensten opleveren!
Je moet weten dat het inhuren van een VA een investering is. Het zijn terugkomende kosten. Zeker als je ondersteuning op continu basis levert. Dus niet eenmalig een project maar iedere maand weer diezelfde ondersteuning en bijbehorende investering.
Dat betekent dat je moet kunnen onderbouwen wat jouw diensten opleveren!
En dat is geen wassen neus. Mooie woorden zijn niet voldoende. Een ondernemer wil het kunnen voelen. Hij wil voor zich kunnen zien wat dat dan betekent. En je zult moeten kunnen uitleggen hoe dat dan werkt. Wat ga jij dan doen waardoor je het resultaat gaat waarmaken? Hoe concreter des te beter.
Feitelijk is er maar 1 manier dat je dit echt onder woorden kunt brengen. Dat je die ondernemer in het gesprek kunt overtuigen dat wat jij biedt echt heel waardevol is. En dat is doordat je het zelf ook zo voelt. Je weet precies wat het inhoudt als jij voor die ondernemer gaat werken. Wat je doet en waarom het zo waardevol is.
En wanneer weet je dat? Als je zelf ook jouw dienst zou kopen! Wanneer je vol overtuiging en diep van binnen voelt en weet wat jij waard bent. Pas dan kan je het overbrengen.
Stel jezelf de vraag: wanneer zou jij een VA inhuren?
Wat wil jij qua waarde terugzien waardoor de investering voor de VA het waard maakt? Wanneer kan jij deze investering bekostigen? Wat is hiervoor nodig?
Heb jij je diensten al aan jezelf verkocht? Zo ja, dan voel je de waarde en straal je dit uit.
Ben heel benieuwd wat jij op deze vraag zou antwoorden.