Goed voorbereid op pad!

Als virtueel professional wil je professionaliteit uitstralen. Je hoopt dat de ondernemer een goede indruk van je krijgt en dat hij of zij het vertrouwen heeft om met jou te gaan samenwerken.

Afgelopen donderdag had ik mijn intakegesprek met mijn tweede stageopdrachtgever. Zij heeft een nieuwe dienst ontwikkeld en wil deze uiteraard verkopen. Via de social media kanalen had ik een oproep geplaatst dat ik op zoek was naar een stageopdrachtgever voor de opleiding Online Marketing & Sales. Ze zag de oproep en was meteen enthousiast. Dit was precies waar ze naar op zoek was. Een perfecte match!

Voorbereiding
Door alvast research te doen weet je als virtueel professional met wat voor ondernemer je te maken krijgt. Doel van het gesprek is om helder te krijgen welk resultaat de ondernemer wil behalen en wat er van mij verwacht wordt. Om het gesprek zo effectief mogelijk te voeren heb ik een agenda gemaakt met punten die ik wil weten van mijn opdrachtgever. Onder andere: welke doelen wil de ondernemer behalen, is hij/zij bereid om online tools in te zetten en wat verwacht de opdrachtgever van mij? Het is belangrijk om de verwachting naar elkaar toe duidelijk voor ogen te hebben. Een virtueel professional kan niet alléén de online marketing neerzetten; je doet dit samen met de ondernemer. Daarom maak je een plan van aanpak, zodat iedereen weet wat er van hem/haar wordt verwacht.   

Intakegesprek
Donderdag aan het einde van de middag stond het gesprek gepland. Met gezonde spanning stapte ik in de auto, op weg naar mijn opdrachtgever. Ik ging op tijd van huis om te voorkomen dat ik te laat zou zijn voor de afspraak. Gelukkig zat er niets tegen in het verkeer en ben ik netjes op tijd. Eenmaal aangekomen staat mijn opdrachtgever al bij de receptie op mij te wachten. We gaan zitten en nemen er een kopje thee bij. Ik leg mijn notitieblok neer en de agenda die ik heb gemaakt en waarschuw haar alvast dat ik heel veel vragen ga stellen. Ik leg uit dat ik dit doe om een goed en helder beeld te krijgen van wat er van mij wordt verwacht en welke doelen zij wil behalen.
Het gesprek verloopt goed, mede dankzij de goede voorbereiding. Na afloop zit ik in de auto met een voldaan gevoel en heel veel energie! Wat onwijs gaaf dat deze opdrachtgever het vertrouwen in mij heeft om samen met haar de online marketing & sales op te zetten voor haar nieuwe dienst!

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *