4 functies van de klantenservice

Deel het op in stukjes, zo wordt het duidelijker. Dan horen we vaak toch? En als we “klantenservice” letterlijk in stukjes hakken, dan krijg je “service aan klanten”, “service voor klanten”. En dan krijgt het voor mij een hele andere betekenis dan die afdeling die zich richt op mail- en klachtenafhandeling. 4 functies van de klantenservice leg ik graag iets verder uit.

Ik ben een aantal jaren geleden ook regelmatig ingesprongen bij de klantenservice van de webwinkel waar ik werkte. Samen met mijn collega toen besloten we een boek te gaan schrijven. Over de vele wonderlijke, grappige, vervelende en rare vragen die we kregen. Dat boek is er natuurlijk nog steeds niet, maar het is me wel bijgebleven hoe belangrijk de klantenservice is.

  1. De klantenservice als service aan klanten

Of het wel of niet ingepakt is, met of zonder een handleiding. Of je iets met 100% of met 80% enthousiasme doet. Jij bepaalt hoe de klant zich zou moeten voelen bij het ontvangen van jouw product of dienst.

  1. De klantenservice als service voor klanten

Jij bepaalt hoe prettig het is voor je (potentiële) klanten om bij jou te shoppen, te kopen of een training te volgen. Door na te gaan welke reis je klant moet en kan maken, kan je invloed uitoefenen op het gevoel van je klant.

  1. De klantenservice weet alles

Is de nieuwsbrief goed ontvangen? Was er een foutje geslopen in de laatste verzending? De klantenservice weet het als eerste contactpunt van de klant. Doe je al wat met die waardevolle informatie?

  1. De klantenservice ben jij zelf

Hoe je praat tegen je klant, hoe je mailt aan je klant, hoe je wilt dat hij of zij behandeld wordt. Jij en je team zijn de klantenservice. Samen maken jullie de klantenservice een hit of een flop.

Met de klantenservice voor en aan de deelnemers van de opleiding zit het wel goed. En ik spreek uit ervaring. Ik heb de laatste live dag gehad met mijn groep. En telkens weet Petra weer te bevestigen waarom ik voor de opleiding Virtueel Succes heb gekozen! Met haar klantenservice zit het dus wel snor 😊 Zelfs zo snor dat ik begin te twijfelen of ik ook niet module 3 zal gaan volgen. Want Facebook adverteren en statistieken klinkt toch wel erg interessant voor een ondernemer. Dus ik ga even wat gesprekken aan (o.a. met mijzelf) en wie weet zien Petra en de groep me toch weer op de volgende live dag…

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *