FoodSafari

Afgelopen vrijdag ben ik met RvN@ en studenten van de RU, ROC en de HAN op Labsafari geweest. Deze safari is mede georganiseerd door studenten geneeskunde, met als doel om te ervaren hoe belangrijk onze voeding is voor onze gezondheid en dat we hierin wel degelijk keuzes kunnen maken. Daarnaast hebben we prachtige praktijkvoorbeelden gezien op welke manier duurzaam ondernemen kan zorgen voor versnelling van ontwikkelingen op het gebied van gezonde en duurzame voeding binnen diverse sectoren in het bedrijfsleven.

Superfood
We hebben een o.a. bezoek gebracht aan Banken Champignons. Rob Banken vertelde vol passie over zijn paddenstoelen en nam ons mee in de wereld achter de bekende blauwe bakjes. Binnenkort gaan we kennis maken met de champignon burger. De champignon valt onder de categorie superfood, elke dag 3 champignons en je hebt je dagelijkse hoeveelheid vitamine d binnen. Een mooi voorbeeld van productinnovatie op het gebied van gezonde voeding.

Belevenis
Daarna hebben we een bezoek gebracht aan belevenisboerderij Harm ’s Hoeve en kennisgemaakt met de trotse eigenaar Pierre Hopman. Harm ‘s Hoeve is een mooi voorbeeld van het nieuwe boeren. Kleinschalig verschillende dieren houden, kinderen kunnen er spelen en leren, een horeca gedeelte en een streekwinkel. Kwaliteit van voeding en het leven van dieren staat centraal in deze onderneming.

Duurzaam centrum
Tot slot hebben we een bezoek gebracht aan hert Nederlands Wijnbouwcentrum voor een mini-wijnproeverij en een rondleiding in de wijnkelder, de plek waar het allemaal gebeurt. Het Nederlands Wijnbouwcentrum is een sociaal, ecologisch en economisch duurzaam centrum dat zich richt op wijnbouw, wijnproductie, wijnanalyse, wijnopleidingen, wijnhandel en wijnbeleving. Mensen met (grote) afstand tot de arbeidsmarkt kunnen bij het Nederlands Wijnbouwcentrum passende leer-werktrajecten volgen die zich richten op het vergroten van zelfredzaamheid en loonwaarde.

Succesfactoren
Bij alle ondernemers zie je dat passie, constante innovatie en vastberadenheid de succesfactoren zijn voor succesvol ondernemen nu en in de toekomst. Door experimenteren, vallen en weer opstaan en luisteren naar je klanten ontwikkelen ondernemers hun product naar een hoger niveau. Alleen met de juiste voedingsbodem, een optimale conditionering van de omgeving én passie voor je product gaat het je lukken.

 

Reactie verzenden

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *